Až třetina školáků druhého stupně neumí pořádně číst

Datum publikace: 09. 11. 2016
Periodikum:
novinky.cz
Česká republika se pyšní tím, že u nás prakticky neexistuje negramotnost. Nicméně skutečností je, že přibývá žáků na druhém stupni základních škol, kteří mají velké problémy se čtením.

Některé základní školy selhávají s průpravou i pro tak základní dovednosti, jako je čtení. I na druhém stupni je dost dětí, které se potýkají s přečtením textu, natož pak s jeho porozuměním. To má neblahé dopady na další vzdělávání. Podle odborníků je pozdě vytvářet vztah ke čtení až ve škole, protože ten se vytváří v rodině. Jenže dětem jsou bližší počítače a televize.

„Střízlivý odhad je, že na druhém stupni třetina dětí nezvládá funkční gramotnost čtení. Některé z nich se to doučí později. Výzkumy potvrzují, že základní funkční gramotnost pak chybí asi dvaceti procentům dospělých,“ říká dětský psycholog z Karlovy univerzity Václav Mertin.

Podle něj školy v určitou chvíli přestávají dbát na to, jestli děti umí dobře číst, a učitel se pak žene za další látkou. Jenže pokud dítě či teenager věnuje příliš energie na samotné technické provedení čtení, pak mu zbývá málo sil na porozumění textu.

Celé znění článku najdete na: https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-az-tretina-skolaku-druheho-stupne-neumi-poradne-cist-40014228.

Související články na portálu Šance Dětem:

čtoucí si dívka