Výzkum: Postižené děti z ústavů nemají dostatek šancí ke vzdělání

Datum publikace: 18. 04. 2014
Periodikum:
ceskenoviny.cz
Postižené děti a mladí, co žijí v některých ústavech, nemají stejné šance na vzdělání jako jejich zdraví vrstevníci.

Zjistila to obecně prospěšná společnost Rytmus. Sledovala ve třech krajích 98 dětí a mladých s mentálním či kombinovaným handicapem ze sedmi ústavních zařízení. Ani jeden z těchto žáků nechodil do běžné školy, učili se v ústavu. Vyučování navíc často trvalo jen pár hodin týdně. Autoři výsledky poskytli ČTK.

Podle ředitelky organizace Pavly Baxové se výzkum zaměřil na "zapomenuté děti" z domovů pro postižené, kterým hrozí, že se jejich zdravotní stav stane záminkou pro omezení příležitosti ke vzdělávání. "Tyto děti běžné základní nebo střední školy nenavštěvují, výuka v ústavních zařízeních jim nezajišťuje dostatečný osobnostní rozvoj a neumožňuje navazovat sociální kontakty se zdravými vrstevníky," uvedla společnost Rytmus, která prosazuje začlenění postižených dětí do běžných škol. Podle autorů to brání začlenění do běžného života.

Společnost se zaměřila na situaci ve třech krajích - v Jihomoravském, Moravskoslezském a Středočeském. Žádné ze stovky sledovaných dětí do běžné školy nechodilo. Učily se přímo ve svých ústavech. V nich jsou třídy, které jako své detašované pracoviště zřídily praktické a speciální školy. Naprostá většina žáků se podle autorů vzdělávala podle programů pro děti se středně těžkým postižením a děti s těžkým mentálním postižením či autismem, jen ojediněle pak podle vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením.

Celé znění článku již bohužel není dostupné.

> další zprávy z médií