Varovné signály ve vývoji řeči a jazyka u vašeho dítěte

Datum publikace: 21. 02. 2014
Periodikum:
toplekar.cz
Vývoj komunikačních dovedností začíná dříve, než vaše dítě vysloví své první slovo a probíhá paralelně s rozvíjením dalších sociálních a kognitivních dovedností.

Právě proto má každá porucha řeči nebo jazyka důsledky na sociální začlenění a přijetí jedince do skupiny vrstevníků. Navíc neodhalená porucha se může v průběhu času zhoršovat a vést k vzniku problémů s učením. Pozorujte vývoj svého dítěte bedlivě, abyste nepromarnili čas, kdy je odstranění některých poruch mnohem snadnější.

Je podstatné od sebe odlišovat jazykové a řečové poruchy. První z nich se týkají především sociálně sdílených pravidel jazyka (významů, tvorby, kombinace a užívání slov), druhé verbální části komunikace. V rámci obou těchto kategorií odlišujeme ještě oblast recepce (co dítě slyší a čte) a exprese (jak se vyjadřuje). Problémy s vyjadřováním jsou dobře pozorovatelné, poruchy recepce můžou být v některých případech méně zřejmé, což nijak neubírá na jejich závažnosti.

Vady řeči začínají ve třech letech

Dětská řeč se vyvíjí v několika fázích. Kojenec je již pár měsíců po narození schopen odlišovat různé druhy pláče podle určitých potřeb nebo dávat zvuky najevo svou spokojenost. Teprve kolem prvního roku života ale začíná dítě napodobovat slova a operovat s nimi. V tomto období je velmi důležité, aby rodiče mluvili srozumitelně a správně vyslovovali hlásky. Vývoj během jednoho roku je z hlediska komunikace rychlý, kolem druhého roku už umí dítě komunikovat v krátkých větách.

Ve třech letech už většina dětí souvisle mluví a začíná se vyvíjet jejich abstraktní myšlení. Zároveň se ale zpravidla potýká s řečovými vadami. Mezi nejčastější patří špatné vyslovování hlásky (především sykavky, L, R a Ř). S nápravou výslovnosti může dítěti pomoci logoped. Vyhledat by ho rodiče měli dříve, než dítě dosáhne 7 let, protože tehdy se fixují v mozku řečové funkce, po té je odstranění řečových nedostatků výrazně složitější. Dítě může sklízet úspěchy jen v případě, že s ním rodiče soustavně, systematicky a důsledně správnou výslovnost procvičují. Nepodceňujte čtení pohádek, učení dítěte říkankám ani zpívání písniček, všechny tyto aktivity mu pomohou upevnit znalosti gramatiky, rozšíří mu slovní zásobu a cvičí jeho myšlení.

Vada řeči může signalizovat neurologický problém

Kromě motivujícího vlivu prostředí je předpokladem pro rozvoj řeči a jazyka sluch. Poruchy v oblasti komunikace mohou poukazovat i na problémy primárně nekomunikačního rázu, například na neurologické či duševní onemocnění, funkční a orgánové změny v oblastech důležitých pro řeč nebo na tělesné postižení. Proto pokud máte pochybnosti, obraťte se na pedagogicko-psychologickou poradnu.

Celé znění článku najdete na: https://web.archive.org/web/20140814185132/http://www.toplekar.cz/archiv-clanku/varovne-signaly-ve-vyvoji-reci-a-jazyka.html.

> další zprávy z médií