Učení, které uzdravuje?

Datum publikace: 20. 11. 2017
Periodikum:
muzes.cz
Nemocnicemi a lázněmi každoročně projdou v České republice tisíce dětí. Při některých z těchto zařízení stále ještě fungují základní školy, které pomáhají dětem zvládat školní učivo i v době, kdy jsou mimo svou domovskou školu. Tyto zařízení jsou však stále v ohrožení, protože podle některých názorů jsou zbytečné a finančně nákladné.

Jakkoli se dnes legislativní rámec školami při zdravotnických zařízeních příliš hluboce nezabývá, i děti se zdravotním znevýhodněním mají na vzdělání podle zákona právo – a školy v nemocnicích či lázeňských zařízeních ho pomáhají naplňovat. Něco děti naučit ale často není jediný smysl podobných zařízení. Tady zkrátka nejsou nejdůležitější ani známky, ani výkon.

Význam škol při zdravotnických zařízeních dalece překračuje pouhé vzdělávání. Unikátnost jim však paradoxně škodí. Pro zřizovatele jsou ve srovnání s běžnými školami často těžko uchopitelné – například kvůli kolísajícímu počtu žáků. Všudypřítomné snahy o úsporu financí pak vedou k názorům, že jde o zbytnou službu, marginální záležitost celého systému. Školy při nemocnicích, lázních a ozdravovnách jsou často slučovány nebo přiřazovány pod klasické školy. Jindy zase dochází ke snižování počtu úvazků pedagogických pracovníků, a i když často pracují se žáky, kteří mají specifické vzdělávací potřeby, nedosáhnou školy v nemocnicích a léčebnách na podpůrná opatření například v podobě asistentů pedagoga.

Celý článek naleznete na: https://web.archive.org/web/20171121165550/http://www.muzes.cz/clanky/uceni,-ktere-uzdravuje/.

Srdce z pampelišek na trávě