Soukromé školy nepodporují segregaci

Datum publikace: 13. 02. 2017
Periodikum:
modernivzdelavani.cz
Z ministerstva školství se ozývají hlasy volající po omezení počtu soukromých škol. Podle odborníků by to ale nebylo z mnoha důvodů správné.

Institut pro podporu inovativního vzdělávání se zabývá podporou inovativních škol, včetně soukromých, a proto případnou změnu kurzu Ministerstva školství, které se rozhodlo omezit počet soukromých škol, považuje za nešťastnou a nekoncepční. Hlavním argumentem pro zamítání soukromých škol zpravidla bývá snaha o co nejmenší sociální segregaci ve společnosti. Tuto chvályhodnou snahu ministerstva, která se mimo jiné projevuje prosazováním inkluzivního vzdělávání – začleňováním znevýhodněných dětí do běžných škol, podporuje i Institut pro podporu inovativního vzdělávání. Omezováním vzniku soukromých škol ale problém nevyřešíme. A dovoluji si tvrdit, že ho spíše prohloubíme.

Větší část nově vznikajících soukromých škol vzniká zezdola, na podnět rodičovské veřejnosti. Jde o rodiče, kteří nejsou spokojeni se školami ve svém okolí, vytýkají jim, že nedostatečně připravují děti na život. Místo klíčových kompetencí podporují spíše memorování vědomostí, známkováním a přílišným důrazem na výkon blokují rozvoj sociálních dovedností. Proto rodiče zakládají nové školy využívající inovativní a alternativní metody výuky.

Rodičovská veřejnost zakládá soukromé školy, protože nemá možnost zakládat školy veřejné. Ne proto, že chtějí sociální segregaci svých dětí. Mimochodem celá řada soukromých škol má školné okolo 1000 Kč měsíčně, což si může dovolit většina rodin – pokud vzdělávání považují za svoji prioritu. Učitelé na těchto školách mají často nižší platy než na školách státních – právě proto, aby umožnili přístup do školy dětem ze všech sociálních vrstev.

O co těmto rodičům především jde? O respektující přístup, vedení dětí k vzájemné toleranci. A právě na tomto přístupu staví všechny alternativní pedagogické proudy. A ministerstvo teď chce ve jménu boje proti sociální segregaci omezovat alternativně či inovativně laděné školy, které v praxi ukazují, jak může úspěšně fungovat inkluze, které mají za nejvyšší prioritu vést děti k toleranci a respektu. Místo toho, aby je podporovalo a umožnilo veřejným školám se od nich inspirovat. Ono totiž zavádět sociální opatření typu inkluze nejde prostým příkazem shora. Musí se to ještě umět, každý učitel z praxe ví, že je to velmi obtížné. V málokteré škole to skutečně umí, a právě mezi soukromými školami vybudovanými rodiči najdeme celou řadu pozitivních příkladů. Tak proč místo omezování soukromých škol spíše nepracovat na tom, aby se tyto příklady dobré praxe a toto know-how více nedostávalo do veřejných škol?

Celý článek najdete na: https://web.archive.org/web/20170219052436/http://modernivzdelani.cz/soukrome-skoly-nepodporuji-segregaci/.