Současné děti můžeme označit za digitální domorodce

Datum publikace: 21. 07. 2017
Periodikum:
ČRo Plus
Jsou české děti digitálně gramotné? Proč je nutné nejen do výuky na základních školách aktivně a efektivně začleňovat digitální technologie? A je na to české školství připravené? Dozvíte se v rozhovoru na ČRo Plus, jehož část v textové podobě předáváme.

Tereza ŠŤASTNÁ, moderátorka:
Současné děti můžeme označit za digitální domorodce, tedy ty, kteří se do světa digitálních technologií rodí. Smartphony, tablety a počítače děti umí obsluhovat často lépe než dospělí. Nestačí ale pouze vědět, jak si přehrát oblíbené video nebo kde najít informace do referátu. Technologie s sebou přinášejí také nástrahy a výzvy, k jejichž řešení je nezbytná digitální gramotnost. Jsou české děti digitálně gramotné? Proč je nutné nejen do výuky na základních školách aktivně a efektivně začleňovat digitální technologie? A je na to české školství připravené? Dozvíte se v následujících minutách. Od mikrofonu vás zdraví Tereza Šťastná.

Miroslav DVOŘÁK, učitel IT:
... pozdravíme se. Cílem téhle té hodiny je udělat hru, ve které letadýlko bude lítat po hřišti, a když narazí do míče, tak s ním udělá co? Tak do něj kopne, přesně tak. A ještě si to trošku vylepšíme. Za odměnu, když teda se nám to povede a to letadýlko kopne do toho míče, tak nám to zahraje nějakou hudbu.

Tereza ŠŤASTNÁ, moderátorka:
Na pražské základní škole Červený vrch se žáci čtvrtých tříd učí programovat. Škola se jako mnoho dalších zapojila do projektu Akademie programování.

Karel KLATOVSKÝ, manažer pro oblast školství, Microsoft:
Je do ní zapojeno více jak 800 českých dětí, žáků a studentů. My jsme jako Microsoft viděli, že je tady i velká poptávka po programování, vlastně na trhu práce chybí plno pozic nebo je neobsazených pozic, a také samozřejmě že ta výuka informatiky na té škole může být mnohem zábavnější, než třeba byla v dřívějších dobách. Tím cílem je nevychovat ze všech dětí programátory, ale dostat do těch dětí nějaké základy programového myšlení, analytického myšlení, protože doopravdy ten dnešní svět je na těch softwarových produktech založen.

Tereza ŠŤASTNÁ, moderátorka:
Popisuje Karel Klatovský, manažer pro oblast školství ze společnosti Microsoft. Pojďme se ale vrátit zpět do hodiny Akademie programování, ve které děti pod vedením učitele Miroslava Dvořáka pracují v programu Kodu Game Lab.

Miroslav DVOŘÁK, učitel IT:
Je to program, který je zcela zdarma, to znamená, děti si to můžou stáhnout i doma, vlastně si takhle doma programovat. A je to program, který využívá takzvaný vizuální programovací jazyk. S dětmi se tady neučíme syntax, ale vlastně pomocí obrázků za sebe skládají všechny možné příkazy, a tím vlastně vytvoří hratelnou hru. Děti to baví a, a zároveň se vlastně na jednu stranu formou učí programovat, učí se logickému myšlení a informatickému myšlení. Učí se automatizovat věci.
Když chcete, aby na tuhle tu podmínku, když se něco stane, se udělalo více akcí, tak ten řádek, který je pod tím, musíte posunout doprava. A v tuhle tu chvíli se tahle ta akce, kterou dám sem, vztahuje k týhle tý podmínce. Tohle už je trošku složitější. Rozumíme tomu?A já si tady dám, že budu chtít, aby mi to zahrálo hudbu.
Přehraj. A vybereme si třeba to céčko? Je to dobrý?

osoba:
To ne.

Celé znění najdete na portalu ČRo Plus

> další zprávy z médií