Školka může v dítěti podporovat zvídavost

Datum publikace: 29. 03. 2022
Periodikum:
rodina.cz
Podle brněnské psycholožky Zuzany Masopustové se dopady pandemie nedají zobecnit, stejně jako důvody, které nás vedou pro odklad školní docházky.

Pandemie, která stále trvá (publikováno v lednu 2022), nás staví před různé výzvy. Podle brněnské psycholožky Zuzany Masopustové se ale její dopady nedají zobecnit, stejně jako důvody, které nás vedou třeba k tomu, že se rozhodujeme pro odklad školní docházky. V psychologii prostě nic neplatí absolutně.

Tento školní rok se zatím – setkáváme se v půli října – vyvíjí celkem normálně. Jaký vliv měly uzavřené mateřské školy na děti a jejich pohodu? 

Jako psycholožka nemohu generalizovat, říkat, že udělaly se všemi něco stejného. Vlastně to, že se pandemie i další situace interpretují tak, že něco udělaly se všemi, je podle mě velký problém, který se objevuje opakovaně.

Pochopitelně to, že děti nechodily do školky, případně to, že si rodina s ohledem na ohroženého člena hlídala situaci ještě více, nad rámec daný uzávěrami, vedlo například k tomu, že některé děti v září nastoupily do školky až jako čtyřleté a vstoupily tak mezi vrstevníky později. A proto se setkávají s adaptačními potížemi, které by jinak nastaly dříve. Některé z nich během onoho roku dozrály, do školky přicházejí zralé a s adaptací problém nemají. Děti, které už do školky chodily, mohly kvůli uzávěrám „vypadnout ze cviku“. Vždycky záleželo na tom, jaké má dítě dispozice k tomu, aby akceptovalo školková pravidla a zvládalo interakci s vrstevníky.

Celý článek najdete zde: https://www.rodina.cz/clanek12704.htm

dítě ve školce