Rozvod rodičů zasahuje i do školky

Datum publikace: 21. 11. 2012
Periodikum:
rodina.cz
Rozvod rodičů obvykle znamená i náročnější práci pro učitelky mateřské školy – nejen že s dítětem je třeba jednat citlivěji, ale problémy se objevují také v běžných provozních situacích.

Podle statistik se nejvíce rozvodů objevuje mezi třetím a devátým rokem manželství – takže se velmi často netýká jen partnerů samotných, ale i jejich dětí, mnohdy předškolního věku. Učitelky obyčejně v chování dítěte zachytí signály ještě dřív, než padne rozhodnutí rozvodového soudu. Téměř vždycky totiž rozchodu předcházejí hádky, rodinné dusno, krátkodobé odchody, které negativně ovlivňují psychiku dítěte. Někteří kluci a holčičky začnou být úzkostnější, plačtivější, stahují se do sebe, jiní jsou naopak agresivnější, vnitřní napětí odreagovávají rozbíjením hraček, napadáním spolužáků, ničením jejich výtvorů i celkově negativním přístupem ke všemu, co se ve školce odehrává. Po odstěhování jednoho z rodičů a po změnách, které do života dítěte přinášejí návštěvy v jeho novém domově nebo střídavá péče, se potíže ještě spíše prohloubí. V chování dítěte se mohou objevit i různé manipulativní prvky, jimiž ve složité situaci zkouší „uhrát výhodu“ na jednom z rodičů. Není výjimkou, že úspěšnou taktiku otestuje i ve školce.

Pokud školka žádnou oficiální informaci od rodičů nedostane, přestože všechny indicie vyznívají jasně, radí poradenská psycholožka PhDr. Ivana Halíková, aby se pedagožky neostýchaly zeptat. „Považuji za užitečné i na třídních schůzkách motivovat rodiče k tomu, aby podobné závažné změny v životě a režimu dítěte školce oznamovali. Můžeme při té příležitosti rodičům vysvětlit, že dítě bude možná potřebovat více podpořit, že bude vyžadovat trochu jiný přístup – pokud ale učitelka informaci nemá, nemůže s ní pracovat,“ dodává psycholožka.

 

Celé znění článku najdete na https://www.rodina.cz/clanek9074.htm

 

> další zprávy z médií