- Domů
- O čem se mluví
- Příliš staří na základní školu
Příliš staří na základní školu
Datum publikace: 29. 03. 2016
Periodikum:
lidovky.cz
Naše děti sedí v lavicích základní školy ve věku, kdy například Edison dávno vydával vlastní noviny.
Téměř šestiletý Kristian byl v lednu u zápisu do první třídy, jeho matka však ještě pořád váhá, jestli by přece jen neměla zažádat o odklad školní docházky. Chlapci bude šest až v květnu a ona tuší, že by ve třídě patřil k nejmladším. Je totiž známo, že věk prvňáků se u nás blíží spíš sedmi a někdy dokonce i osmi letům. Co když jim nebude stačit? Strachují se rodiče.
Odklady školní docházky jsou v Česku oblíbené a tolerované, dokonce často doporučované i pedagogicko-psychologickými poradnami. Jen málokomu však v této fázi dochází, že nastoupit do první třídy v sedmi letech znamená být v základní škole ještě v šestnácti. V šestnácti by přitom už mohly být dívky matkami, klukům začínají růst vousy a byly doby, kdy se v tomto věku i maturovalo. Stačilo, že se člověk narodil koncem roku, nastoupil do první třídy v necelých šesti (což nebývalo výjimkou) a absolvoval na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století jedenáctiletku, tedy osm tříd základní školy a tři roky gymnaziálního studia.
Thomas Alva Edison už v jedenácti letech podnikal, od čtrnácti už dokonce jako vydavatel novin. Mark Twain musel začít vydělávat ve dvanácti, když mu zemřel otec. Nedržíme dnes děti v lavicích déle, než je přirozené? Pokud ano, nejsme v tom sami. Téměř ve všech vyspělých zemích se počítá s tím, že mladí lidé budou chodit do školy aspoň do patnácti, šestnácti let, někdy i déle. Přesto rozdíly existují, a to v pojetí druhého stupně základní školy a taky střední školy. Ti, kdo měli možnost absolvovat aspoň část tohoto vzdělávání v západních zemích, dosvědčí, že si žáci od určitého věku – a ten může být třeba jenom dvanáct let – mohou většinou alespoň částečně vybrat, kterému předmětu se budou věnovat víc a kterému méně. A i učitelé se snaží hledat, v čem by se dítě mohlo rozvíjet a v čem se naopak jenom trápí. To neznamená, že by někomu úplně odpustili třeba matematiku nebo fyziku, ale umožní mu učit se ji ve skupině přibližně stejně disponovaných dětí přiměřeným způsobem. A zároveň ho povzbudí, aby zkusil uplatnit jiné přednosti – organizační, manuální, jazykové, umělecké – v jiném programu.
Celé znění zprávy najdete v tištěném vydání deníku Lidové noviny, internetová stránka deníku je www.lidovky.cz.
Související článek na portálu Šance Dětem: