Pravidelný odpočinek pomáhá lepšímu učení

Datum publikace: 09. 09. 2013
Periodikum:
toplekar.cz
Jak vědci, tak učitelé již dlouho vědí, že soustavné šprtání málokdy vede ke kýženému výsledku.

Podle nových poznatků, se kterými přišli vědci z institutu Riken v Japonsku, hraje klíčovou roli v mechanismu paměti proteinová syntéza v mozku. Na základě této syntézy fungují také základní mozkové procesy.

Tzv. prostorový efekt, který byl objeven přibližně před sto lety, popisuje zjištění, že zvířata i lidé podávají nejefektivnější výkony v oblasti učení a zapamatovávání tehdy, když je proces učení rozložen do kratších úseků spíše než do jednoho velkého bloku. Tento proces je úzce spojen s mechanismem paměťové konsolidace, kdy se stabilizuje krátkodobá paměť a přechází v dlouhodobou. Procesy na úrovni neuronů ale zůstávaly nevyjasněné.

Krátké intervaly učení jsou nejefektivnější

Pro objasnění těchto procesů vyvinul výzkumný tým techniku založenou na fenoménu horizontální optokinetické odezvy (HOKR), kompenzačního pohybu oka, který může sloužit pro kvantifikování efektu motorického učení.

Využitím tohoto mechanismu na myších bylo zjištěno, že dlouhodobé vlivy na efektivitu učení úzce závisí na faktu, zda je prováděno v krátkých nebo dlouhých úsecích. Dovednosti získané během dlouhých učebních úseků vymizely během 24 hodin, naproti tomu dovednosti osvojené v krátkých úsecích přetrvávaly dlouhodobě.

Celé znění článku najdete na: https://web.archive.org/web/20160711082048/http://www.toplekar.cz/archiv-clanku/pravidelny-odpocinek-pomaha-lepsimu.html.

> další zprávy z médií