- Domů
- O čem se mluví
- Pokud dítě odmítá povinnosti, uzavřete s ním smlouvu, radí odborníci
Pokud dítě odmítá povinnosti, uzavřete s ním smlouvu, radí odborníci
Datum publikace: 18. 09. 2018
Periodikum:
magazin.aktualne.cz
Jednou z možností, jak dítě naučit plnit stanovené úkoly, může být sepisování smluv. Na přístup, který vychází z tzv. aplikované behaviorální analýzy, upozorňují v rámci nově přeložené publikace "Domluvme se" odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Knihu mohou společně číst a využívat rodiče i se svými dětmi.
Původně americká publikace je koncipovaná jako příručka pro děti i rodiče a je psaná jako příběh rodiny Jelínkových, která se potýká se stanovováním a plněním úkolů. Popisuje techniku takzvaných behaviorálních smluv. Když rodiče chtějí, aby se dítě chovalo určitým způsobem, zanesou to do smlouvy ve formě přesně vymezených úkolů. Stanoví zde také odměnu za splněné úkoly. Metoda se často používá u dětí s poruchou autistického spektra, nebo tam, kde dítě není schopno plnit si své povinnosti a potřebuje k tomu nějakou motivaci. Nicméně sepisování smluv si může zkusit jakákoliv rodina s dětmi, metoda je zejména v americkém prostředí velmi rozšířená a osvědčená.
"Když něco dětem říkáte, tak třeba neposlouchají, nebo zapomenou, písemná smlouva toto eliminuje," vysvětluje odborník. Kniha obsahuje i formuláře, které je možné rovnou použít k uzavření první písemné dohody s dítětem. "Velmi se nám osvědčilo používat fyzickou podobu smlouvy, protože si jde jednoduše připomenout, co je jejím obsahem. Když jde o předškolní děti, mohou ji klidně tvořit obrázky," přibližuje Karel Pančocha. Dokument je pak dobré vylepit přímo na "místo činu". Jedná-li se například o uvaření večeře, připnout si ji na ledničku, pojednává-li smlouva o úklidu dětského pokoje, pak ji rodina může přilepit třeba na dveře pokojíčku a sepsat v ní, jak často se má místnost uklízet, v jakém rozsahu a jaká odměna za to dítěti náleží.
Důležité ovšem je, aby smlouva byla dobrovolná a obě strany se na ní jako partneři dohodly. "Že by rodiče dětem nadiktovali, co musí udělat, to zkrátka nefunguje. Rodina se musí dohodnout, kdo je co schopný udělat, rozdělit si úkoly po společné diskusi," upozorňuje Pančocha. Může se zdát, že metoda smluv dítě vede spíše k pragmatismu (když udělám večeři, budu moci půl hodinu trávit u tabletu) namísto zdravé a tolik potřebné empatie (měl bych udělat večeři, aby maminka nebyla tak unavená). Podle proděkana Pedagogické fakulty se tomu dá zabránit tím, že se smlouva bude používat jen v případech těch nejproblémovějších úkolů a ne na každou činnost, která by pro dítě měla být samozřejmostí. Tím se mu neustálí vzorec "mám něco udělat, dobře, ale co za to"? Odměnou u smluv rodičů s dětmi nemusí být peníze, ale třeba vyměřený čas na mobilu či tabletu, nebo návštěva kina, rodinný výlet. Konečným cílem této metody je postupné odstraňování smluv, návyky úkolů a odměn tak, že písemná ujednání a konkrétní odměny už budou zbytečné.
Celý článek najdete zde: https://magazin.aktualne.cz/veda/osvedcena-metoda-jak-se-dohodnout-s-detmi-uzavirejte-s-nimi/r~12d29922b81711e88782ac1f6b220ee8/