Nervozita a spěch. Rodiče prvňáky školou zbytečně straší, říká expertka

Datum publikace: 02. 09. 2016
Periodikum:
zpravy.iDNES.cz
Příchod dítěte do první třídy není jen radostnou událostí, ale představuje v jeho životě velkou změnu. Rodiče by mu měli být oporou a pomocníky, nikoliv ho zbytečně stresovat.

Rodiče by se měli snažit dítě na první třídu „natěšit“, ne vystrašit tím, že se školou spojují pouze nutnost kázně. V rozhovoru pro iDNES.cz to říká pedagožka Jana Kropáčková, která se specializuje na přechod z mateřské do základní školy. „V žádném případě by učitelé dítě neměli testovat a odškrtávat si, co umí,“ uvedla k zápisům do první třídy.

V těchto dnech jde další ročník dětí poprvé do první třídy. V čem vidíte největší úskalí přechodu z mateřské do základní školy? 

Těch úskalí je více. Jedno z nich je, že se zásadně mění režim - nejen samotného dítěte, ale celé rodiny. Velká změna je už jen to, že do školy se musí chodit zkrátka pravidelně. Nejde týden chodit a pak zůstat týden doma. Dětem i rodičům přibudou povinnosti, rodina se musí více zajímat o to, co dítě ve škole dělalo. Druhé úskalí je motivace dítěte. Mnoho rodin bohužel dítě školou tak trochu straší. Rodina by měla s dítětem o škole hovořit, vyprávět vzpomínky, ale samozřejmě jen ty hezké. Téměř každý prvňáček se většinou přirozeně do školy těší, protože to je něco nového. My bychom to těšení měli podporovat, ne v něm vyvolávat obavu. 

Co by dítě při vstupu do první třídy mělo zvládat? Doporučujete například, aby ho rodiče učili předem písmena? 

Ne, v žádném případě to není nutné. Samozřejmě pokud se dítě o písmena nebo číslice samo zajímá, tak tu jeho zvídavost nepotlačovat. Rodiče by měli rozvíjet to, co v dítěti je, ale nijak to neakcelerovat, například tím, že se ho budou snažit naučit číst před vstupem do základní školy. Dítě se to tam bude učit s ostatními. Smyslem předškolního vzdělávání není vyrovnat výkony jednotlivých dětí, ale vyrovnat jejich vzdělávací šance. 

Které dovednosti a znalosti by tedy dítě při vstupu do první třídy skutečně mít mělo? 

Tato otázka se v současné době velmi diskutuje. Řekla bych, že nelze vyjmenovat dovednosti nebo vědomosti, které by mělo dítě mít. Každé je jiné a jinak dozrává. Startovací úroveň je tedy různorodá, učitel s tím musí pracovat a rodič by si to měl uvědomovat také. Podle mě jsou daleko důležitější jiné věci: dítě by si mělo věřit. Mělo by umět řešit problém - vědět si rady, když něco neví, když se třeba ztratí, mělo by se umět zeptat. Další věc je rozvoj komunikačních kompetencí, mělo by se umět domluvit s kamarády a s paní učitelkou. Mělo by být přiměřeně psychické odolné a vydržet určitou zátěž, protože ve škole se bude muset soustředit. 

Celé znění rozhovoru najdete na: http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-janou-kropackovou-o-nastupu-do-prvni-tridy-p17-/domaci.aspx?c=A160830_112220_domaci_zt