Na vozíku do vlaku? Není problém, vzkazují dráhy.

Datum publikace: 18. 02. 2019
Periodikum:
kladensky.denik.cz
České dráhy loni přepravily rekordní počet handicapovaných cestujících. Ti by přesto uvítali více bezbariérových vagonů. Jak se České dráhy snaží ulehčit cestování lidem s postižením?

Prostřednictvím speciálního rezervačního a objednávkového systému loni cestu uskutečnilo přes 7500 osob se zdravotním handicapem. Systém, který umožňuje snadnou rezervaci bezbariérových míst včetně nutné asistence při nástupu a výstupu, si handicapovaní pochvalují. Zájem o cestování vlakem mezi lidmi se zdravotním handicapem, například na vozíku, roste.

"České dráhy aktivně odstraňují bariéry v životě lidí s handicapem. Loni jsme přepravili rekordní počet 7546 registrovaných zákazníků, kteří si u nás objednali asistenční služby a rezervovali bezbariérová místa. Oproti roku 2017 to bylo přibližně o 1300 osob víc. Skutečný počet přepravených zákazníků s handicapem, kteří potřebují u některých vlaků speciální asistenci, například při použití plošin při nástupu a výstupu u vlaku, je však nejméně dvojnásobný," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Michal Štěpán. Dráhy sice do provozu zařazují nové nízkopodlažní a bezbariérové soupravy, které umožňují snadný nástup lidem na vozíku, seniorům nebo rodičům s kočárky, cestující by jich však uvítali mnohem více. "Já mám pocit, že je bezbariérových vlaků stále málo. Jsou místa, kam nejezdí téměř vůbec," konstatovala pracovnice Střediska křesťanské pomoci v Litoměřicích Vendula Poštová. Pokud by na koleje vyjíždělo větší množství bezbariérových souprav, počet handicapovaných cestujících by podle ní ještě vzrostl. "Cestování vlakem využívá jen minimum našich klientů. Máme ale dobrou zkušenost s asistenční službou," dodala Poštová.

V jízdním řádu pro rok 2019 vypravují České dráhy 5066 bezbariérových spojů s vozy upravenými pro cestování osob na vozíku včetně například bezbariérových toalet nebo plošin a ramp pro nástup a výstup těchto osob. Vozů vybavených místy pro cestující na vozíku mají České dráhy ve své flotile více než 600. "Přepravu pomocí objednávkového systému jsem využila předloni, když jsem byla po operaci," popsala svou zkušenost Milada Háseová z Ústí. "Přímo u ČD jsem si objednala spoj z Ústí nad Labem do Prahy, který mi pomohl vybrat dispečer. Ne všechny vlaky mají totiž nástupní plošinu. Při nástupu jsem měla k dispozici asistenta, který mě dovezl až do vagonu pro handicapované, kde byla k dispozici i bezbariérová toaleta," doplnila.

Služby Českých drah si pochvalují i rodiče handicapovaných dětí. "Bezbariérové vlaky jsou na některých linkách automaticky, takže ani není potřeba si rezervovat místo. Když ho ale potřebujeme, nikdy není problém. Vlaky jezdíme často, a proto jsem vděčná, že nám dopravce naše cesty se synem, který je na vozíku, usnadňuje," svěřila se Jarka Růžičková z Litoměřic. Zda se České dráhy dostanou v letošním roce na "magických" deset tisíc přepravených handicapovaných, kteří si jízdenku objednali v registračním systému, ukážou až statistiky na začátku příštího roku. České dráhy však vycházejí vstříc nejen lidem se zhoršenou pohyblivostí. "Myslíme i na nevidomé. Pro ně vybavujeme vlaky speciálními vysílačkami. Umožňují dálkové otevření nástupních dveří vlaku a hlášení stanic s informacemi v Braillově písmu," poznamenal mluvčí národního dopravce Petr Šťáhlavský. Postupně se vlaky začínají přizpůsobovat i pro neslyšící osoby. "Pro neslyšící je stále více vlaků vybaveno vizuálními informačními systémy," dodal Šťáhlavský.

 

Článek najdete zde: https://zatecky.denik.cz/zpravy_region/na-voziku-do-vlaku-neni-problem-vzkazuji-drahy-20190215.html