Na nadané děti pamatuje naše školství jen okrajově

Datum publikace: 05. 05. 2017
Periodikum:
eduin.cz
Mimořádné nadání bývá někdy spojeno s nestandardním chováním, se sklonem k introverzi a s obtížemi při navazování sociálních vztahů. Jak k nadaným dětem přistupují ve školách?

Existují různé typy nadaných dětí. U většiny (!) není jejich talent včas rozeznán, což vede k řadě problémů. Často jde o děti, které se cítí osamělé uprostřed třídy plné spolužáků, nebo se pro svou odlišnost stávají terčem šikany. Informuje o tom portál eduin.cz.

Velká šíře zájmů

Mimořádně nadané dítě obvykle rozeznají rodiče už v prvním roce jeho života. Je schopné se velmi brzo a na delší dobu než ostatní děti na něco soustředit, často mívá rozvinuté jazykové schopnosti (můžeme se ale setkat i s nadanými dětmi, které naopak začnou mluvit mnohem později). Už v předškolním věku má velkou šíři zájmů, na úrovni odpovídající dětem o několik let starším.
Mimořádné nadání bývá někdy spojeno s nestandardním chováním, se sklonem k introverzi a s obtížemi při navazování sociálních vztahů.

Možnost "rizika"

Ale i dítě identifikované jako mimořádně nadané může být "rizikové". Takové dítě se může jevit jako klidné, spokojené, prospívající ve škole, ve skutečnosti ale může být vnitřně nespokojené, nešťastné. Například proto, že ač dobře vychází se svými spolužáky, nemá mezi nimi nikoho, s kým by si opravdu rozumělo. Má jiný systém hodnot, jiné zájmy, jiné starosti a nemá je s kým sdílet. Je-li introvert, nedává svou osamělost najevo. Takový stav může být i pro dítě (žáka/studenta) nebezpečný. U některých vede až k existenciální depresi a pokusům o sebevraždu.

Celé znění článku najdete na: http://www.eduin.cz/clanky/na-nadane-deti-pamatuje-nase-skolstvi-jen-okrajove/

> další zprávy z médií