Mluvit s dětmi o sexu? Klidně už ve školce a hlavně otevřeně.

Datum publikace: 11. 07. 2016
Periodikum:
zdravotnickydeik.cz
Nepodceňujme sexuální výchovu našich potomků. Má své místo nejen ve školních osnovách, ale nezastupitelná je i výchovná role rodičů. O tomto citlivém témtu hovoří v rozhovoru uznávaná sexuoložka Goedele Maria Gertrude Liekens.

Dá se charakterizovat dobrá sexuální výchova?

Měli bychom si uvědomit, že sexuální výchova je pro většinu z nás mnohem víc o našich postojích, než o skutečných rozhovorech na téma sex s našimi dětmi. Přece to nefunguje tak, že si jednoho dne jako rodiče řekneme, teď je čas na sexuální výchovu, a pozveme si naše děti k "vážnému" rozhovoru. Sexuální výchova je něco, co se odehrává pořád. Když mluvíme o mezilidských vztazích, zažíváme různé situace v našem partnerském životě nebo se chováme jako rodiče, ve všech těch okamžicích probíhá sexuální výchova našich dětí.

Při jaké příležitosti tedy začít?

Každá příležitost, kterou využijeme k tomu, abychom s dětmi mluvili o lásce, vztazích, o tom, co to znamená se zamilovat, ale také o tom, jak potřeba mít své vlastní hranice je ta správná. Může to být třeba situace, kdy se spolu díváte na pohádky. I oblíbený dětský seriál Bořek Stavitel ukazuje dost o lásce. Co se takhle svých dětí zeptat na to, zda si myslí, že je Bořek Stavitel zamilovaný do své pomocnice Týny? To je dobrý okamžik mluvit s dětmi o tom, co je to být zamilovaný a mít někoho rád. Přitom nemusíte najednou vypnout televizi, zvážnět a prohlásit, teď budeme mluvit o lásce. Prostě si se svými dětmi povídáte o něčem, co se v našem životě běžně děje a přirozeně to k němu patří.

A co když se dítě bude samo ptát a já jako rodič budu cítit rozpaky?

Chce to trochu otevřenosti. Někteří rodiče říkají, moje děti nemají žádné otázky, takže je tohle ještě nezajímá. To je ale naprostý nesmysl. Tyto děti mají spoustu otázek, ale jednoduše se ptají někde jinde nebo někoho jiného, což není zrovna ideální. Naopak by měl být každý rodič rád, když se jeho dítě ptá a má hodně otázek právě na něj. Data WHO ukazují, že čím lepší a konkrétnější sexuální výchovu děti a mladí lidé dostanou, tím později začnou sexuálně žít, mají méně intimních partnerů a také se chovají méně rizikově. Kolik dalších dobrých důvodů je třeba, aby lidé pochopili význam kvalitní sexuální výchovy?

Mimochodem, to je něco, co chtějí i sami křesťané, když dávají najevo svou nevoli vůči sexuální výchově ve školách. Chtějí přece, aby jejich děti začaly sexuálně žít co nejpozději, měli co nejméně sexuálních partnerů a chovali se zodpovědně. A pokud říkají, že toto všechno má přijít až v manželství, tak fajn. Nemám s tím jediný problém. Ale pokud vyrůstáte s myšlenkou sex až po svatbě, máte právo vědět, co přesně to znamená.

V českých školách je sexuální výchova často redukována na biologickou stránku věci, kdy se děti a teenageři sice dozví poměrně dost o anatomii či pohlavně přenosných chorobách, ale docela málo o vztazích a roli sexuality v nich.

Měli bychom si uvědomit, že sexuální výchova není a nemůže být jen o hodinách biologie. Ano, biologie je důležitá, ale jde pouze o jednu část, nikoliv celek. Mnohem větší a v dětském a pubertálním věku také důležitější část je naučit se porozumět sám sobě a svému tělu. Je důležité v tomto věku zjistit, co moje tělo dokáže, jak pracuje, co s ním mohu dělat já a co s ním mohou a naopak nemohou dělat druzí.

Celý rozhovor naleznete na: https://www.zdravotnickydenik.cz/2016/07/mluvit-s-detmi-o-sexu-klidne-uz-ve-skolce-a-hlavne-otevrene/

> další zprávy z médií

Související články na portálu Šance Dětem