Kdy a jak s pravdou ven

Datum publikace: 23. 12. 2014
Periodikum:
psychologie.cz
Celkově můžeme říct, že většina českých dětí v předškolním věku v Ježíška věří a téměř všechny ve věku buď ještě předškolním, nebo školním zjistí, "jak to je doopravdy".

Jenže letos zkraje podzimu mě má předškolačka zničehonic zaskočila otázkou: "Maminko, existuje Ježíšek?" V hlavě mi šrotuje: Jak odpovědět? Nechci jí víru v Ježíška předčasně vzít, ale taky nechci lhát. Jenže bych neměla ani dlouho přemýšlet a už tím zasévat pochyby...

  • "Někteří lidé si myslí, že ano, jiní, že ne." (Bruslím z toho stylem chytré horákyně.)
  • "A co si myslíš ty?" reaguje dcerka. (To se dalo čekat - ta horákyně zas tak chytrá nebyla.)
  • "Záleží, Doubravko, jak se to vezme: Pokud myslíš Ježíška z masa a kostí, tak v takového nevěřím. Ale pokud bychom uvažovali Ježíška jako kulturní fenomén, tak ten existuje docela určitě."

Teď to zase šrotuje v hlavičce dcerky, manžel se usmívá pod vousy a tříletý syn, který naši diskusi pozorně poslouchal, opakuje se smíchem: "Fenomén!" jako by to bylo to nejvtipnější slovo pod sluncem.

Když dětem něco vysvětluju, používám výrazů pokud možno známých, mluvím srozumitelně a úměrně jejich věku. Tentokrát jsem se ale s úlevou uchýlila k abstraktnímu vyjádření. Neznámé pojmy (pro tentokrát) Ježíška zachránily.

Jak to, že umí číst?

Rodiče předškoláků a mladších školáků se mě občas ptají, kdy dětem říct o Ježíškovi pravdu. Z jedné strany nechtějí dítěti prozradit, že "Ježíšek neexistuje" – aby to pro ně nebyl šok, aby nebylo smutné. Jenže z druhé se zase bojí, že když mu to včas neřeknou, a dítě někde zjistí, že mu vlastně "lhali" – přestane jim věřit.

Celé znění zprávy najdete na http://psychologie.cz/kdy-jak-s-pravdou-ven/.

> další zprávy z médií