Je třeba mluvit o kladech, ale i záporech

Datum publikace: 17. 10. 2012
Periodikum:
tydenik-skolstvi.cz
Pohled na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných se v posledních letech výrazně změnil.

Jenomže, jak to u nás bývá, někdy vylijeme s vaničkou i dítě.

Speciální školství má v České republice bohatou tradici a vysokou kvalitu. Právě díky němu se řadíme k zemím, kde v podstatě neexistuje problém negramotnosti. Žáci speciálních škol se ve srovnání se svými vrstevníky z běžných základních škol učí v nadstandardních podmínkách – menší počet dětí ve třídách, speciálně vyškolení učitelé, vynikající učební pomůcky. To vše jsou nepochybně silné argumenty pro zachování tohoto typu škol.

Zároveň ale sílí přesvědčení, že tyto děti není třeba izolovat od ostatních, že je třeba zapojit je do kolektivu zdravých dětí. Přínosné je to pro obě strany. Handicapovaní žáci se učí v normálních podmínkách, žáci běžných základních škol si mohou lépe uvědomit cenu zdraví, naučí se pomáhat slabším či znevýhodněným a lépe přijmou odlišnosti jiných. To jsou zase argumenty pro integraci a inkluzi.

Celé znění článku již bohužel není dostupné.

> další zprávy z médií