Inkluze se týká i výjimečně nadaných dětí. Odhalí je ale jen pětina škol

Datum publikace: 25. 10. 2016
Periodikum:
regiony.impuls.cz
Inkluze ve školách se netýká jen handicapovaných dětí, ale také těch s výjimečným nadáním. I oni potřebují od pedagogů a vychovatelů často jiný přístup.

Průzkumy a zkušenosti odborníků ukazují, že většina mimořádných talentů se s výukou přizpůsobenou jejich schopnostem na základních školách nesetká. Nejde o to, že nechodí do specializovaných tříd, ale o to, že je běžné školy neumějí učit. Výjimečný intelekt u žáků mnohde vůbec nepoznají. Za nadané dítě se považuje takové, které má IQ vyšší než 115. Na českých základních a středních školách je jich podle odhadů asi 210 tisíc. Mimořádně nadané děti mají IQ vyšší než 130 a takových je v Česku asi 52 tisíc.

Paradoxně jen málokdy platí, že mimořádně nadaný žák rovná se pohodový třídní premiant. I děti z pravého spektra Gaussovy křivky mají ve škole často problémy. Na vyšetření do poradny se paradoxně dostávají proto, že „zlobí“. „Kluk jde na vyšetření k psychologovi, protože se bije nebo vykřikuje. A ejhle, tam se zjistí, že důvod, proč se takto projevuje, je nuda. Dítě se potřebuje zabavit a neví, co se sebou,“ popisuje Hana Kalusová, která má v rámci organizace Mensa ČR na starosti Kluby nadaných dětí na severní Moravě. U děvčat je podle ní odhalení mimořádného nadání ještě složitější. „Holčičky se nechtějí dostávat do sporů, proto jsou raději potichu. V klidu sedí, neruší. Proč by se potom učitel na takové dítě soustředil?“ vysvětluje H. Kalusová. I talent u děvčat často prozradí až shoda okolností.

Celé znění článku najdete na: http://olomouc.idnes.cz/inkluze-vyjimecne-nadane-deti-olomoucky-kraj-fa0-/olomouc-zpravy.aspx?c=A161022_2281329_olomouc-zpravy_stk