I vozíčkář, který se ohlásil do vlaku, tam často prosí

Datum publikace: 25. 04. 2012
Periodikum:
Mladá fronta Dnes
České dráhy koupí další nízkopodlažní vlaky, aby ulehčily cestování maminkám s malými dětmi a lidem, kteří se špatně pohybují.

Na většině jihomoravských nádraží do nich ale vozíčkáři bez plošiny nenastoupí. A s plošinami jsou potíže.

Jízdu vlakem má pětadvacetiletá studentka Ladislava Blažková téměř zadarmo. Přesto využívá raději jiné dopravní prostředky. Je upoutána na invalidní vozík a cestování z Brna do Kyjova a zpět je pro ni velký problém. A to i v případě, když železničáři vypraví vlak s nízkopodlažními vagony. "Když chci jet vlakem, který nemá bezbariérovou plošinu, musím to dva dny předem nahlašovat Českým drahám. Drážní zaměstnanci totiž musí přivést k vlaku v počáteční i cílové zastávce plošinu," vysvětluje.
Několikrát takto vlakem cestovala, ohlašovat jízdu dva dny předem pro ni ale bylo nepraktické. Vyhledala si proto bezbariérový spoj s vysunovací plošinou. Na asistentské telefonní lince osobní dopravy se dozvěděla, že u vlaků s logem vozíčkáře není dvoudenní lhůta nutná. I s plošinou byla ale nakonec potíž - na nádraží ji odmítli vysunout. "Nakonec mě do bezbariérového vlaku museli přenést dva průvodčí," posteskla si studentka.

Předem se nahlásit musí každý, kdo potřebuje pomoc

"I vysunutí zabudované plošiny může o několik minut zdržet odjezd vlaku. Proto by každý, kdo potřebuje při nastupování asistenci, měl nahlásit svou cestu alespoň o den dříve, jinak mohou nastat komplikace," vysvětlil náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek, proč železničáři chtějí, aby imobilní lidé jízdu nahlašovali předem. Ladislava Blažková teď už raději na nádraží volá, i tak ale stále nemá zaručenou bezproblémovou dopravu.
"Při poslední cestě jsem sice v Brně nastoupila do vlaku bez potíží, v Kyjově však plošinu obsloužit nezvládli a z vlaku mě musel vytáhnout táta," říká dívka.
A po všech těch zkušenostech s železniční dopravou už jezdí raději autem. "Vlak mám sice díky slevám mnohem levnější, za to doprošování mi to ale nestojí," dodala.

Pro bezbariérové vlaky nejsou nádraží

Nahlašování a pomalé vysouvání plošiny by už však nemělo trápit cestující v nových bezbariérových vlacích, na které vypsaly soutěž České dráhy. "Takových jednotek bude sedm a vyjedou na tratě do dvou let. Podlaha bude v úrovni bezbariérových nástupišť a vozíčkář bude moci vjet do vozu bez asistence," popsal tuto novinku ředitel krajského centra osobní dopravy v Brně Pavel Karšulín.
Předpokládaná cena nových vlaků je 950 milionů korun. "Bez bariér bude i toaleta a část prostoru pro cestující, kde budou sklápěcí sedadla," přiblížil Blažek.
Má to však háček. Podlaha nových vlaků bude ve výšce 55 centimetrů, ovšem stejně vysoká nástupiště jsou jen na padesáti jihomoravských nádražích. Na dalších 130 zastávkách budou cestující na vozíku stále potřebovat plošinu.
"Podle evropské vyhlášky musí být každých padesát kilometrů nádraží s bezbariérovým přístupem. My ale nad rámec tohoto nařízení budujeme bezbariérová nástupiště u každého nově rekonstruovaného nádraží," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Hala.

FAKTA

Jak s vozíčkáři vlakem

U bariérových vlaků je nutné jízdu ohlásit 48 hodin před odjezdem prostřednictvím internetového formuláře nebo na telefonním čísle +420 840 112 113, aby stihli zaměstnanci drah připravit plošinu. U nízkopodlažních vlaků se zabudovanou plošinou stačí nahlásit odjezd den před plánovanou cestou. České dráhy vypsaly soutěž na sedm nových elektrických vlaků, do kterých mohou vozíčkáři nastoupit i bez použití plošiny na 50 jihomoravských nástupištích.

Článek autorky Terezy Cajthamlové pochází z deníku Mladá fronta DNES, mutace jižní Morava http://epaper.mfdnes.cz/.

 

> další zprávy z médií