I nadaným dětem může pomoci inkluzivní vzdělávání

Datum publikace: 06. 12. 2016
Periodikum:
iHNed.cz
Školy a pedagogické poradny sbírají první zkušenosti s inkluzí. Ta se týká nejen postižených dětí, ale i těch, které mají výjimečné nadání. Zkušenosti to jsou většinou kladné, jenže některé problémy přetrvávají.

Inkluzivní vzdělávání dává dětem s handicapem i s extrémním nadáním možnost sžít se s většinovou společností. Mohou chodit do školy s dětmi, se kterými vyrůstají ve svém okolí, nemusí každodenně dojíždět do speciální školy nebo školní rok trávit na internátě a ztrácet vztah se svou rodinou. Ve škole jim někdy pomáhají asistenti. Běžní studenti se zase naučí vnímat potřeby druhých i řešit konflikty pramenící z různosti ve společnosti.

„Přetíženost těchto zařízení vnímáme také jako závažný problém, který je třeba urychleně řešit. Poradenský systém je však přetížený dlouhodobě a chybí mu i systematická metodická podpora. Bez nezbytných změn není možné zavádět nové diagnostické metody,“ popisuje předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková. Nadále také přetrvávají některé problémy, které novela školského zákona neřeší, jako je poskytování zdravotních služeb ve školách nebo zajišťování ošetřovatelských služeb asistentem pedagoga. Podle Laurenčíkové je proto co nejdříve nutná dohoda mezi ministerstvy školství a zdravotnictví.

Celé znění článku najdete na: https://archiv.ihned.cz/c1-65544650-i-nadanym-detem-muze-pomoci-inkluzivni-vzdelavani