Hudba pomáhá dětem se čtením, matematikou i emocemi

Datum publikace: 10. 12. 2013
Periodikum:
idnes.cz
O pozitivním vlivu hudby, zejména té klasické, se mezi vědci, učiteli i rodiči hovoří již od 50. let minulého století.

O pozitivním vlivu hudby, zejména té klasické, se mezi vědci, učiteli i rodiči hovoří již od 50. let minulého století.

V 50. letech byla velmi populární tzv. Mozartova teorie, podle které poslech klasické hudby, zejména  právě od Mozarta, zlepšuje výkon dětí v matematice a dokonce zvyšuje jejich IQ. Rodiče proto hromadně kupovali nahrávky klasických hudebních děl. Jeden americký guvernér dokonce navrhoval, aby stát každému novorozenci daroval klasickou nahrávku.

Mozarta do každé rodiny

"Pozitivní vliv hudby na vývoj dítěte je dnes nezpochybnitelný. Nejde jen o vnímání rytmu, ale i harmonie a melodie. Hudba má hodně společného s matematikou, stimuluje mozek, ale k jednoznačným závěrům se u tzv. Mozartova efektu nedošlo. Ovšem prokázaný vliv hudby na pozitivní naladění dítěte a zlepšení interakce mezi rodičem a dítětem tu je. U malých dětí se dosahuje nejlepších výsledků kombinací hudby a pohybu," objasňuje psycholog Jan Kulhánek z Centra Psychoterapie Anděl.

Přestože se nepodařilo prokázat, že by hudba zvyšovala IQ, existuje mnoho studií poukazujících na zlepšení výsledků poté, co dítě začne hrát na hudební nástroj, nebo se jinak seznamovat s hudbou a hudební naukou (např. v červnu zveřejněná německá studie). Rytmus hudby, trvání jednotlivých dob a jejich počítání pomáhají dítěti pochopit matematické koncepty, jako jsou zlomky.

V loňském roce takový program s výbornými výsledky zkoušela Státní univerzita v San Francisku. Třeťáci, kterým se zlomky vysvětlily s pomocí tleskání, bubnování a rytmických říkanek, měli až o 40 procent lepší výsledky v testech než děti, které absolvovaly běžné hodiny matematiky.

 

Celé znění článku najdete na http://ona.idnes.cz/hudba-pozitivni-vliv-na-uceni-d2o-/deti.aspx?c=A131209_125100_deti_haa

 

> další zprávy z médií