Hodnotíme slovně. Chceme děti motivovat, ne pranýřovat za chyby, říká ředitel školy

Datum publikace: 28. 04. 2022
Periodikum:
zprávy.aktualne.czvy
Ve Smysluplné škole v pražském Karlíně nechtějí děti srovnávat, ale hodnotit jejich pokrok, proto se rozhodli k tradičním známkám připojovat i slovní hodnocení. Každé dítě je totiž jiné a potřebuje jiný způsob hodnocení, říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel školy Jan Korda. Zároveň připouští, že někdy i samy děti známky vyžadují, protože se chtějí porovnávat se spolužáky.

Proč jste u vás ve škole zavedli slovní hodnocení?
Začnu zeširoka. V roce 2016 vláda zavedla inkluzi a do škol tak přišly děti s různými handicapy i nadáními. Ale vláda neudělala B a nezměnila způsob hodnocení, tedy klasifikaci. To k sobě nepasuje. Nejde srovnávat takovou škálu dětíve třídě do pěti kategorií, navíc pětka je extrémní. Bohužel tu změnu neudělali kvůli tlaku rodičů a možná i učitelů, kteří chtějí klasifikaci, protože je to jednoduchá zkratka. Když dítě dostane známku, tak je to okamžitá informace a rodič se už nepídí, co za ní je. 

U nás ve škole nechceme děti srovnávat mezi sebou, ale chceme hodnotit jejich individuální pokrok. A protože nám k tomu klasifikace nevyhovuje, přemýšlíme o jiných způsobech hodnocení, například slovním. Jsem přesvědčený, že kdyby stát zvolil jiný způsob hodnocení, tak by i inkluze probíhala jinak.

Celý článek najdete zde: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/skola-slovni-hodnoceni/r~6d3cf640ba5811ecabca0cc47ab5f122/

Související články:

školní třída