Dyslektik není odsouzený ke špatnému prospěchu. Jak mu nejlépe pomoci k lepším výsledkům?

Datum publikace: 10. 04. 2022
Periodikum:
zena-in.cz
Bývaly doby, kdy byly děti s poruchami učení vylučovány z běžného vzdělávání. Ovšem výzkum na poli pedagogiky a psychologie jasně ukázal, že děti s dyslexií či jinou specifickou poruchou učení nemají žádným způsobem snížený intelekt, pouze potřebují odlišný přístup k učení. Jak poznat u svého dítěte, že se potýká s poruchou učení a jak mu proces získávání informací co nejvíce usnadnit?

Co jsou specifické poruchy učení? 
Světově uznávaný dětský psycholog Zdeněk Matějček ve své publikaci Dyslexie z roku 1995 definoval Specifické vývojové poruchy učení jako neschopnost či sníženou schopnost učit se číst, psát nebo počítat prostřednictvím běžných výukových metod. Zjednodušeně řečeno, jedná se o vývojovou vadu, díky které jedinec nedokáže správně porozumět metodám učení, se kterými se setká například během povinné školní docházky.

Příčiny rozvoje této poruchy mohou být různé. Od dědičnosti přes nepříznivý vývoj plodu v prenatálním období až po získané faktory, jako je například nedostatek podnětů k rozvoji (například nedostatečná či žádná pomoc rodičů při procesu předčtenářské gramotnosti či přímo čtení).

Mezi nejznámější specifické poruchy učení pak řadíme dyslexii (poruchu čtení), dysgrafii (poruchu psaní), dyskalkulii(poruchu matematických schopností), dysortografii (specifickou poruchu pravopisu) a dyspraxii (poruchu obratnosti motoriky). V tomto článku se blíže podíváme na dvě časté poruchy, a to dyslexii a dyskalkulii.

Celý článek najdete zde: https://zena-in.cz/clanek/dyslektik-neni-odsouzeny-ke-spatnemu-prospechu-jak-mu-nejlepe-pomoci-k-lepsim-vysledkum

dívka píšící úkol