Dítě se sluchovou vadou v běžné mateřské škole

Datum publikace: 09. 07. 2013
Periodikum:
rodina.cz
Integrace a inkluze, slova, která v současné době vzbuzují spoustu emocí. Na jedné straně stojí názory, že dětem s handicapem bude nejlépe „mezi svými“, na druhé straně zase pozitivní zkušenosti.

Mateřskou školu Sulanského a 1. námořnickou školu Pohoda najdeme v Praze. Obě školy mají ještě něco společného - docházejí do nich děti se sluchovou vadou. Surdopedka a logopedka Bc. Ingrid Tůmová ze školky Pohoda říká, že integrace je pro děti rozhodně přínosem. „Integrace většinou probíhá v místě bydliště dítěte. Dítě díky tomu není vytrženo ze svého přirozeného prostředí, může navazovat osobní vazby a vztahy s širším okolím a nachází si v místě svého bydliště i své kamarády. Docházení do kolektivu zdravých dětí jim výrazně pomůže v pěstování zdravého sebevědomí a pomůže jim začlenit se mezi ostatní. Integrace je navíc přínosná nejen pro samotné dítě se sluchovým postižením, ale přináší pozitiva i pro jeho kamarády. Ti se učí chápat a přijímat odlišnosti, pomáhat druhým a vcítit se do jejich problémů. Bývají pak ohleduplnější, naučí se chovat k dětem s odlišností přirozeně. Také pro pedagogy je to neocenitelná možnost s takovým dítětem pracovat, naučit se v rámci jeho postižení nové věci a získat nové zkušenosti,“ myslí si logopedka.

Ředitelka MŠ Sulanského Renata Klíčová má podobné zkušenosti. „Podle mého názoru je předškolní věk ideální pro integraci. Velký posun je vidět jak u dětí zdravých, tak u dětí s handicapem. Děti si vyzkoušejí první komunikaci se zdravými dětmi, bojují s prvními neúspěchy. Naučí se sociálnímu chování se zdravými dětmi, získávají zkušenosti v oblasti komunikace. U všech dětí se vytvářejí a upravují volní vlastnosti,“ tvrdí Renata Klíčová. Říká také, že integrované dítě musí mít pocit bezpečí a jistoty v zařízení. Také je potřeba, aby mu rozuměla učitelka a později i ostatní děti.

Celé znění článku najdete na https://www.rodina.cz/clanek9354.htm

 

> další zprávy z médií