Dítě s postižením sluchu v mateřské škole

Datum publikace: 12. 09. 2017
Periodikum:
rodina.cz
Současný inkluzivní trend, ale i snaha rodičů dětí s postižením své potomky posílat do běžných škol a školek, vedou k tomu, že se i v mateřských školách setkáme s dětmi, které mají za ouškem sluchadlo nebo které mají kochleární implantát.

Podle psycholožky Ivy Jungwirthové se v České republice udává četnost sluchových vad u novorozenců v rozmezí 6-12 z tisíce se středně těžkou sluchovou vadou a jedno novorozeně z tisíce s velmi těžkou sluchovou vadou. Každý rok se tak narodí zhruba 80-100 neslyšících dětí. „Jakmile se slyšící rodiče dozvědí, že jejich dítě má vadu sluchu, po první fázi šoku a popírání obvykle rodina zapojí veškeré své adaptační mechanismy a zaměří se na to, aby dítě své sluchové postižení co nejlépe zkompenzovalo a aby se co nejrychleji začala rozvíjet mluvená řeč. Energie a úsilí celé rodiny jsou tomuto cíli podřízeny na dlouhou dobu," říká Iva Jungwirthová, která pracuje v Rané péči Čechy Centra pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. S integrací dětí se sluchovým postižením do mateřských i základních škol má dlouholetou profesní zkušenost.

„U neslyšících rodičů je situace jiná. Někteří z nich si přejí, aby se jejich dítě dobře rozvíjelo řečově a co nejlépe se zařadilo do většinové společnosti a snaží se pro to udělat maximum. Pořizují dětem kvalitní sluchadla, a pokud je třeba, zařadí je do programu kochleárních implantací. Přejí si, aby jejich děti chodily do běžných škol a školek.

Jiní neslyšící rodiče však nevnímají hluchotu jako handicap, neslyšet je pro ně normální, výhradním komunikačním prostředkem je znakový jazyk. Tito rodiče mívají zdrženlivý postoj ke kochleárním implantacím, někdy i ke sluchadlům a samozřejmě pak své děti nesměřují do integrace," doplňuje psycholožka pohled druhé skupiny rodičů neslyšících dětí.

Celé znění článku je k přečtení na: https://www.rodina.cz/clanek11124.htm

další zprávy z médií