ČOSIV: V běžné nebo speciální škole? Vzdělávání žáků s LMP v aktuálních datech

Datum publikace: 09. 06. 2017
Periodikum:
eduin.cz
Téměř 1,5 % žáků základních škol tvoří v současnosti děti s lehkým mentálním postižením, což odpovídá celosvětovému průměru. Nejvíce je jich v Ústeckém kraji.

Aktuální data ke vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (LMP) v základních školách pocházejí ze statistiky Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV). V České republice se v roce 2016 vzdělávalo 12 561 žáků s LMP, což odpovídá 1,4 % dětí v základním vzdělávání. Podíl dětí s LMP tak již několik let v řadě odpovídá celosvětovému průměru. Podle meta-analýzy z roku 2011 je celosvětový odhad výskytu mentálního postižení (včetně středně těžkého a těžkého) 1,83 % (Maulik a kol, 2011).

Nejvyšší podíl dětí s LMP je v Ústeckém kraji (2,7 %). Podle Mapy sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených romských lokalit bylo v Ústeckém kraji v roce 2015 identifikováno 63 lokalit s předpokládanými 21 000 až 22 000 sociálně vyloučenými romskými obyvateli. Jedná se tedy o kraj s nejvyšším počtem dětí vyrůstajících v prostředí sociálního vyloučení.

Celé znění článku naleznete na: http://www.eduin.cz/clanky/cosiv-v-bezne-nebo-specialni-skole-vzdelavani-zaku-s-lmp-v-aktualnich-datech/