Cermat připravuje 2. kolo přijímaček. Jak pomohly, bude vědět za dva roky

Datum publikace: 15. 09. 2017
Periodikum:
zpravy.iDNES.cz
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) momentálně pracuje na podobě 2. kola jednotných přijímacích zkoušek. Ty prý proběhnou v podobném režimu jako letos na jaře. "Jak jednotné přijímačky pomohly, budu vědět tak za dva roky."

Řekl ředitel Cermat Jiří Zíka na společné diskusi s neziskovou organizací EDUin a řediteli škol.

Tisíce škol v uplynulých dvou letech dobrovolně testovaly jednotné přijímací řízení. Mnohé další se do testování ale nepřihlásily a letos na jaře se rovnou zapojily do 1. kola plošného jednotného testování, tentokrát na ostro. Jednou z takových škol bylo i pražské gymnázium Na Zlatance. "Pro nás to byla nová zkušenost. K našemu formátu testování jsme přidali to, co nakázal stát, tedy testy z češtiny a matematiky," říká ředitelka gymnázia Jitka Kmentová. Líbilo se jí, že ve škole nemuseli vymýšlet vlastní přijímačky z češtiny a matematiky a také díky jednotným testům zjistili, co stát od absolventa očekává. "Dřív všichni noví studenti na začátku školního roku dělali test z matematiky, abychom viděli, jak na tom jsou. To jsme letos nemuseli, protože máme informace od Cermatu," říká Kmentová. Podle ředitelky pražské Základní školy Eden Jany Churáčkové testy motivovaly žáky k učení. "U žáků vyšších ročníků se nemůžeme spoléhat na jejich vnitřní motivaci a vnější motivace v podobě přijímacích zkoušek nám přišla vhod," řekla Churáčková.

Učitelé pod tlakem

Administrativní zátěž, špatné časové rozvržení zkoušek i náhradních termínů, zmatení rodiče. To byla naopak nejčastější kritika, která zaznívala z úst ředitelů na úkor testů. "Časové rozvržení zkoušek zasahovalo do maturit. Měli jsme málo času na vyhlášení výsledků. Bylo to pro nás hodně napjaté," říká Kmentová. Zároveň podotkla, že kdyby škola spoléhala na státní přijímačky a nepřidávala vlastní hodnocení, uchazeči by byli velmi málo "rozrůzněni". Podle ředitelů byli rodiče žáků zmatení. Informací bylo příliš, nevyznali se v nich, navíc byli zvyklí, že výsledky budou mít hned druhý den po zkouškách, což se nestalo. "Rodiče nečetli instrukce Cermatu, trvalo dlouho, než děti dostaly zprávu, jak dopadly," míní Kmentová.

"U nás byl zase tlak ze strany rodičů, abychom děti dobře připravili na zkoušky, což není úplně naším cílem. Už teď se rodiče ptají, zda bude přípravný kroužek, to nám hodně vadí," souhlasí Churáčková. "Mně vadí, že je zúžen pocit osobního vzdělávání. Jednotné zkoušky určují směr výuky. Pro nás byla i velká váha testů, nemohli jsme vzít uchazeče, které jsme chtěli. Střední školy by se měly dost profilovat a s tím je problém, když jsou jednotné zkoušky," míní ředitel Waldorfského lycea Ivan Smolka.

Celé znění článku najdete na: http://zpravy.idnes.cz/jednotne-prijimacky-cermat-eduin-diskuse-f1a-/domaci.aspx?c=A170913_152426_domaci_nub

další zprávy z médií