Základní reformy našeho školství

Autor/ka
Rok vzniku:
2008
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ne
Podrobnosti o dokumentu

1. část: Přehled čtyř základních školských reforem v českých zemích od konce 18. století. Zavedení Všeobecného školského řádu (Marie Terezie, 1774) - poprvé vyjádřen zájem státu na vzdělání veškerého obyvatelstva. Základy této reformy, zavedení trivia, organizace školní docházky a výuky. Podpůrné kroky provázející tuto reformu - c. k. sklad školních knih v Praze (pověřen vydáváním), praeparanda pro přípravu učitelů (utváření učitelského stavu a profesionalizace učitelů). Methodní kniha (1777, česko-německá) jako příručka k hromadnému vyučování, stanovovala metodické postupy a pedagogické zásady. Význam tereziánských reforem pro další vývoj školství, vzdělanosti i ekonomiky českých zemí, zařazení otázek vzdělávání mezi otázky politické.

Morkes, František. Základní reformy našeho školství / Část 1. Moderní vyučování, 2008, 14(2), s. 8-9. ISSN 1211-6858. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001159630&local_base=ANL.

2. část: Školský zákon z 15. 5. 1869 - prodloužení povinné školní docházky na 8 let, její uzákonění pro všechny děti a vytvoření systému vzdělávání (školy obecné, měšťanské, učitelské ústavy a cvičné školy, kontrola a řízení školství). Zákonem stanovená školská výstavba včetně norem pro umístění a velikost budovy a tříd, maximálního počtu žáků a týdenního rozsahu výuky. Péče o učitele - odborná příprava, podmínky pro stanovení definitivy, kategorizace učitelů podle kvalifikace, další vzdělávání, odměňování. Pozitivní důsledky tohoto školského zákona obecně platného až do r. 1948, kdy byl nahrazem zákonem o jednotné škole. Školský zákon z 24. 4. 1953 - snaha o maximální připodobnění k sovětskému školskému systému - osmiletá základní škola, tři ročníky jedenáctiletky, zrušení gymnázií, převedení zdravotnických škol pod ministerstvo zdravotnictví, nová koncepce vzdělávání učitelů, změny ve vysokoškolském vzdělávání (nové tituly apod.). Tzv. nová koncepce - na základě dokumentu ÚV KSČ Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy (červenec 1973) - plán modernizace obsahu i metod práce školy a funkčního a obsahového sblížení tří proudů středního školství. Reforma byla realizována od 1. 9. 1976 a stala se součástí školského zákona z r. 1978.

Morkes, František. Základní reformy našeho školství Část 2. Moderní vyučování, 2008, 14(3), s. 6-7. ISSN 1211-6858. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001159631&local_base=ANL.

Zdroj dat
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001159630&local_base=ANL
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Moderní vyučování, Roč. 14, č. 2 (2008)