Škála charakteristik nadání pro předškolní děti – shody a rozpory v posuzování nadání předškoláků mezi učitelkami MŠ a rodiči

Autor/ka
Rok vzniku:
2013
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Příspěvek se zabývá možností využití konkrétní skríninkové metody pro posouzení rozumového nadání v předškolním věku dvěma skupinami dospělých - učitelkami MŠ a rodiči předškolních dětí. Představena je Škála charakteristik nadání pro předškolní děti od L. Silvermanové, která byla v rámci výzkumu přeložena do češtiny a ověřována z hlediska souběžné validity se standardizovaným testem IQ. Škála byla administrována učitelkám mateřských škol (dále jen MŠ) a zároveň rodičům 56 předškolních dětí, jejichž hodnocení bylo analyzováno z hlediska shod a rozdílů. Výsledky potvrzují, že většina rodičů má tendenci nadání svých dětí mírně nadhodnocovat, poukazují na konkrétní rozdíly v hodnocení učitelek MŠ a rodičů a na jejich možné zdroje.

The paper deals with the possibility of using a screening method for the assessment of intellectual giftedness in the preschool age by two groups of persons - nursery teachers and parents. It presents The Characteristics of Giftedness Scale (CGS) for preschool children from Linda Silverman and its translated Czech version that was being verified from the aspect of parallel validity with a standardized IQ test. This CGS was filled in by 2 experienced nursery teachers and by parents of 56 preschool children. Their assessments were analysed from the aspect of similarity and diversity. The results confirm the assumption that parents mostly tend to overestimate their children, point out particular differences inassessment of nursery teachers and parents and consider their possible causes.

Zdroj dat
https://web.archive.org/web/20170306050350/http://www.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2013/epedagogium_3-2013.pdf
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
E-pedagogium : nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Roč. 2013, č. 3 (2013)