Znevýhodněné děti nejsou jen Romové z Chánova. Je to velká část společnosti, zní z školní inspekce

Datum publikace: 11. 01. 2022
Periodikum
irozhlas.cz
Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na 13 vybraných úspěšných školách. „Popisuje dobrou praxi škol, které si umějí poradit se všemi žáky. Včetně těch, kteří přicházejí s různými stupni zátěže, ze složitého prostředí. Ukazuje to jistý směr, který má smysl následovat,“ interpretuje předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Laurenčíková. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys se přidává k chvále vybraných škol.

„Naše zpráva neobjevuje Ameriku. Ale potvrzuje, že máme školy, které i v náročných podmínkách dokážou věci dělat výborně. Tak, že jsou tam všichni spokojení a žáci dosahující dobrých výsledků,“ shrnuje náměstek a dodává: „Česká společnost si málo uvědomuje, jak obrovsky záleží na tom, odkud dítě do školy přichází. Hodně lidí si myslí, že problém je jen v Chánově a dalších vyloučených lokalitách, ale hranice i v jednom regionu mezi rodinami s dobrým zázemím a situací opačnou jsou velmi tenké. Problém je plošný.“ Zpráva shrnuje klíčové principy a podmínky kvalitního vzdělávání, chválí předsedkyně Laurenčíková: „Ukazuje se, že klíčovou roli má ředitel a jeho postoj ke smyslu vzdělávání. Pokud věří v každé dítě, pečuje o svůj tým a podporuje rozvoj učitelů, tak se daří vzdělávat všechny žáky.“ „Škola nemůže vyřešit všechny společenské bolístky. Ale ukazuje se, že má vzhledem k tomu, kolik v ní žáci tráví času, mnoho příležitostí kompenzovat různá znevýhodnění. Situace je někdy velmi těžká, ale škola má možnost pomoci,“ zdůrazňuje Andrys.

Celý článek najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/ceske-skolstvi-znevyhodnene-deti-studie-ceske-skolni-inspekce_2112221602_ern

Děti se učí