Známkami děti nálepkujeme, shodují se odborníci. Raději by hodnotili slovně

Datum publikace: 10. 01. 2022
Periodikum
idnes.cz
Nálepkování, škatulkování, neobjektivní. Tím vším může být známkování, na které jsou ze školy všichni zvyklí. Jak upozorňují odborníci z praxe, ani při nejlepším úmyslu známky neřeknou, jakými lidmi žáci jsou. O jejich pokroku a znalostech nevypoví nic. Řada pedagogů tak skrz školská sdružení volá po změně.

Odborníci na vzdělávání navrhují, aby se změnil styl výuky na školách a hlavně samotné hodnocení žáků. Může za to i pandemie koronaviru, jež poslala tisíce dětí na distanční výuku. Při ní se ukázalo, že známkování není efektivní, když na děti „nedosáhnou“. Poukazují i na to, že současný systém je velmi neobjektivní. Nevypovídá nic o pokroku dítěte jako osobnosti a kvůli neexistují jasně definované stupnici hodnocení je i neobjektivní. Za co dát ještě jedničku či dvojku? Jitka Michnová pracovala jako učitelka na prvním stupni, v současnosti se věnuje vzdělávání dospělých. Na známky přesto nevzpomíná ráda. „Je to třídění dětí do pěti kategorií, o kterých ještě ke všemu nejsou jasná kritéria. Je to víc vyjádření intuice jednotlivých učitelů než vyjádření schopností dětí,“ podotýká s tím, že má se známkováním problém. Obdobně to vnímá i Miroslav Houska, učitel historie a společenských věd na pražském Gymnáziu Evolution Jižní město. „Známky jsou jen nálepkou a nevyjadřují podstatu, co se sleduje a zkoumá,“ říká a dodává, že mu coby učiteli nevyhovují, pro jejich úplné zrušení ale není.

Celý článek najdete zde: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/skolstvi-znamky-nalepkovani-formativni-hodnoceni.A211230_170404_domaci_imat

Děti se dívají do počítače