Vzdělání musí být fér, říká odbornice na inkluzi Lucie Macků

Datum publikace: 11. 04. 2016
Periodikum:
novinky.cz
Téma inkluze ve školství vyhrocuje a polarizuje veřejnou diskusi podobným způsobem jako téma uprchlíků. Na nejčastější mýty v této debatě jsme se zeptali Lucie Macků (1984), která působí v České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Lucie Macků je i členkou odborné skupiny pro vzdělávání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny a přednáší na Fakultě sociálních věd UK.

Jaké jsou podle tebe nejčastější mýty o inkluzi?

Začíná to už přívlastky spojovanými s termínem inkluze – třeba „plošná inkluze“, „postupná inkluze“ či „rozumná inkluze“. Nikdy nikdo nechtěl zavádět inkluzi plošně, speciální školy jsou a nadále budou součástí českého vzdělávacího systému. Slova „postupná“ a „rozumná“ také nedávají žádný smysl – společné vzdělávání, o kterém zde hovoříme, má pouze jednu formu, která se zde realizuje už od roku 2004. Nejde tedy mimochodem o žádný unáhlený výmysl. Například v loňském školním roce byl celkový počet žáků s postižením integrovaných v běžných základních školách téměř 46 tisíc.

Dalším častým mýtem je obava ze zhoršení kvality výuky, přitom je to přesně naopak. OECD nedávno vydalo analýzu, v níž se věnuje neúspěšným žákům. Z ní jasně vyplynulo, že se jejich větší podíl vyskytuje na školách, které své žáky dělí do výkonnostních skupin, než na školách, které všechny vzdělávají společně. Z analýzy je rovněž jasně patrné, že je v České republice silný vztah mezi nízkým socioekonomickým statusem rodiny žáka a jeho neúspěchem v matematických testech. Vzdělání přece musí být fér. Musíme umět dát všem dětem stejnou šanci.

Celé znění rozhovoru najdete na: https://www.novinky.cz/clanek/kultura-salon-vzdelani-musi-byt-fer-rika-odbornice-na-inkluzi-lucie-macku-347376.

Související články na portálu Šance Dětem:

školní třída