Vláda vysvětluje změny v rodičovské a dávkách. Za tři miliony korun

Datum publikace: 16. 01. 2012
Periodikum:
idnes.cz
Vláda spustila informační kampaň na vysvětlení změn v sociálním systému. Za necelé tři miliony korun vydala příručku Změny 2012, která tento týden vyjde jako příloha několika deníků. Fotkami usmívajících se lidí chce uklidnit všechny, kdo se reforem bojí.

Vláda spustila informační kampaň na vysvětlení změn v sociálním systému. Za necelé tři miliony korun vydala příručku Změny 2012, která tento týden vyjde jako příloha několika deníků. Fotkami usmívajících se lidí chce uklidnit všechny, kdo se reforem bojí.

"Na modelových příkladech přesně ukazuje, co se změnilo pro rodiny s dětmi, zaměstnance či zdravotně postižené," uvedl mluvčí vlády Jan Osúch. Přílohy podle něj osloví necelé čtyři miliony čtenářů.

Kampaň bude stát bez daně 2,7 milionu korun. "I bez mediálních agentur jsme při individuálních jednáních s vydavatelstvími dosáhli velmi příznivých cen," řekl mluvčí ČTK.

Cílem podle něj bylo především zveřejnit užitečné přehledy a vysvětlující tabulky. "Nikoli utrácet desítky či stovky milionů za nákladné reklamní kampaně a pouhá 'reklamní gesta na vládu'," podotkl.

"Sociální" brožurou osvětová akce nekončí. V únoru by měla vyjít další, tentokrát bude o zdravotní reformě. Soubor zákonů, které loni prosadil kabinet Petra Nečase coby sociální reformu, je průlomový. Týká se totiž úplně všech.

Například rodiče si mohou změnit výši a délku čerpání rodičovského příspěvku. A dostanou jej, i pokud dají dítě do školky. Naopak když bude jejich starší dítě zanedbávat školu, mohou o část peněz přijít.

Výrazně se mění i "pravidla hry" pro zaměstnavatele a zaměstnance: zkušební doba u vyšších pozic může být až půl roku, odstupné se vyměřuje podle délky zaměstnání, nevyčerpaná dovolená se nesmí proplácet, zvyšují se pokuty za nelegální práci, ruší se povinnost hlásit volná místa.

Ty, kteří jsou na úřadu práce evidovaní déle než rok, budou moct úředníci poslat na veřejnou službu - nejen zametat chodníky, ale třeba do nemocnic nebo neziskového sektoru. Když nezaměstnaný odmítne, přijde o podporu. Pro sociální dávky si lidé nově chodí na úřady práce a systém vyplácení se mění i pro zdravotně postižené, z jedenácti dávek jsou dvě.

Lidé z úřadu vlády přitom podle neoficiálních informací zvažovali zahájení kampaně už v loňském roce. Nakonec se start posunul i kvůli tomu, že reformy samotné byly schváleny po vrácení Senátem až na konci roku.

Přílohy, na jejichž obsahu pracovali zaměstnanci úřadu vlády a odborníci z ministerstva práce a sociálních věcí, existují ve třech grafických verzích. Každá odpovídá cílovým skupinám jednotlivých médií. Inzerci lidé přehlédnou, kampaň nebude efektivní, míní experti

Odborníci na marketing, mediální komunikaci a sociologii vládu za její nápad příliš nechválí. Podle nich je zvolená forma kampaně málo efektivní. "Není to ta nejlepší cesta a častokrát to slouží k tomu, aby veřejné finance na marketingové informační kampaně byly prostě pouze utraceny bez ohledu na skutečnou efektivitu," míní Denisa Kasl Kollmannová, vedoucí katedry marketingové komunikace na Univerzitě Karlově.

Milan Šmíd z katedry žurnalistiky na Karlově univerzitě řekl, že kampaň sleduje jen způsob, podle kterého je každá informace užitečná. "Vláda by ale měla vždy zvážit účinky a náklady," dodal.

Celé znění článku naleznete na: http://zpravy.idnes.cz/vlada-vysvetluje-zmeny-v-rodicovske-a-davkach-za-tri-miliony-korun-1fe-/domaci.aspx?c=A120116_1716729_domaci_jnd

 

> další zprávy z médií