Ve školách přibývá nadaných žáků. Jejich podpora ale zatím příliš nefunguje

Datum publikace: 03. 06. 2019
Periodikum:
tyden.cz
V základních školách mírně přibylo žáků, které pedagogické poradny označily za nadané. Zatímco loni jich bylo 1 881, v aktuálním školním roce je to 2 244 dětí. Zároveň ale mezi nimi klesl počet mimořádně nadaných, a to o 222. Vyplývá to z údajů ministerstva školství. Množství nadaných žáků by podle odborníků ale mohlo být ve skutečnosti asi padesátkrát větší, než ukazují statistiky. 

Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse se v odborné literatuře uvádí, že nadaní mohou tvořit asi deset až 15 procent žáků. V základních školách by to nyní bylo přibližně 94 tisíc až 140 tisíc žáků. Ve skutečnosti jich školy registrují jen malou část, která tvoří kolem 0,24 procenta všech školáků.

V září 2016 začala platit vyhláška o vzdělávání dětí se speciálními potřebami, která školám umožnila čerpat peníze i na podporu talentovaných. Od té doby jejich počet ve statistikách každoročně rostl. Předloni bylo nadaných a mimořádně nadaných v základních školách podle údajů ministerstva 1 080, loni 1 881 a letos je to 2 244. Na nějakou formu speciální podpory má nyní podle úřadu nárok kolem 120 tisíc dětí. Většina z nich jsou ale handicapovaní či jinak znevýhodnění žáci. Počet mimořádně nadaných, kterých jsou v každém ročníku podle odborníků asi dvě procenta, v posledním roce klesl. Ministerstvo jich letos registruje 894, což je asi 0,1 procenta všech žáků základních škol. Loni tam podle úřadu chodilo 1 116 mimořádně nadaných a ještě o rok dříve 1 065. 

Snížil se i počet nadaných s individuálním vzdělávacím plánem, který jim umožňuje větší rozvoj talentu. V aktuálním školním roce má takový plán 698 nadaných z celkového množství 940 928 školáků. Před rokem se podle něj učilo o 41 dětí víc a v roce 2016/2017 o 128 více než letos. Někteří odborníci upozorňují, že se nadaným nevěnuje dostatečná pozornost. Pokud pedagogická poradna talent potvrdí, mají nárok například na úpravu vzdělávacího obsahu a obohacování metod či organizace výuky. Se souhlasem ředitele školy by v některých předmětech měli mít možnost vzdělávat se třeba i ve vyšších ročnících. Česká školní inspekce ale již dříve uvedla, že tato podpora v praxi nefunguje. Učitelé podle ní moc neví, jak mají s nadanými pracovat, a systém se zaměřuje víc na podporu dětí s handicapem.

Celý článek najdete zde: https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/lepsi-budoucnost-ve-skolach-dle-msmt-pribyva-nadanych-zaku_523637.html