- Domů
- O čem se mluví
- Studie: chlapci dostávají za stejný výkon horší známky než dívky
Studie: chlapci dostávají za stejný výkon horší známky než dívky
Datum publikace: 11. 03. 2019
Periodikum:
lidovky.cz
Když se řeší genderové stereotypy ve školním prostředí, debata se častěji stáčí k dívkám. Na chodbách visí portréty významných umělců, vynálezců – převážně mužů. Z textů v čítankách vyplývá, že jsou dívky křehké a kluci zažívají dobrodružství. To jsou nejčastější výtky. Studie, kterou zveřejnil think tank IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR a CERGE-EI, ale upozorňuje, že je potřeba bavit se také o tom, jak škola přistupuje k chlapcům.
Chlapci jsou totiž podle autorky studie Miroslavy Federičové zneýıhodňováni při známkování. I když mají stejné znalosti jako dívky jedničkářky, častěji dostávají na vysvědčení z češtiny nebo matematiky dvojku. Do klasifikace totiž podle Federičové učitelé promítají i kritéria jako píle, pečlivost nebo také trpělivost. A v těch excelují dívky. Že mají kluci ve škole, co se známek tıče, dlouhodobě těžší pozici, potvrzuje i Irena Smetáčková, psycholožka působící v Genderové expertní komoře ČR: "Je důležité se věnovat tomu, zda existují rozdíly ve výsledcích vzdělávání napříč různými žákovskými skupinami, včetně dívek a chlapců." A že se tak skutečně děje, připouští ředitel českobudějovické základní školy Pravoslav Němeček: "Děvčata jsou zkrátka pečlivější." Se současným systémem známkování podle svých slov nesouhlasí.
Vyčítat chlapům nižší soustředěnost není podle Kláry Šimáčkové Laurenčíkové z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání vždy namístě: "Troufám si říci, že problém, na který se nyní ukazuje, souvisí s organizací výuky." Chlapci jsou podle ní energičtější a v hodinách, kdy učitelka pasivně vykládá látku u tabule, se častěji očividně nudí. "V hodinách je také nedostatek prostoru pro přirozený pohyb, který k dětskému věku patří," upozorňuje. I když žák studijní potenciál má, časté napomínání učitele v něm podle Šimáčkové Laurenčíkové může vyvolat pocit, že se nemá smysl ani snažit. Podle Smetáčkové mají sice dívky vyšší vzdělávací ambice než chlapci, podle řady zahraničních i českých studií ale nižší sebevědomí. "Ačkoliv dívky v průměru dostávají lepší známky než chlapci, neformální učitelské komentáře častěji vyzdvihují výkony chlapců," upozorňuje. Současný systém známkování je podle oslovených odbornic nečitelnı i pro rodiče, natož pro žáky. "Pokud děti nerozumí tomu, na základě čeho známku obdržely, nemohou ji využít jako zpětnou vazbu," upozorňuje Smetáčková.
Celý článek najdete zde: https://www.lidovky.cz/domov/diskriminace-chlapcu-stejne-znalosti-jako-divky-znamku-ale-dostanou-horsi.A190309_144443_ln_domov_zdp