- Domů
- O čem se mluví
- Sokolovská škola bojuje proti šikaně lépe než zbytek Česka, snaží se ji podchytit hned v počátku
Sokolovská škola bojuje proti šikaně lépe než zbytek Česka, snaží se ji podchytit hned v počátku
Datum publikace: 03. 10. 2019
Periodikum:
irozhlas.cz
Víc dětí chodí do školy rádo, cítí se tam dobře a hlásí také méně případů šikany. Právě taková je podle loňského měření společnosti Scio realita na Základní škole Sokolov v Karlovarském kraji, která vyšla z průzkumu podstatně lépe než zbytek republiky.
„Záleží na tom, jak se škola k problémů postaví,“ myslí si ředitelka školy Lada Jelašičová. Šikanu se snaží zachytávat už v zárodcích. Dětem je například vždy někdo na blízku. Ať už pedagog, jeho asistent nebo uklízečka. V boji proti šikaně pomáhají školám i programy vzdělávání učitelů. Většina pedagogů totiž nemá potřebné znalosti.
„Děti vysílají do sítí různé pomluvy,“ popisuje ředitelka. V posledních letech je hodně trápí právě kyberšikana. „Nejbolestivější jsou fotky. Řešili jsme, že vyfotili děvče, které se svlékalo na hodinu tělesné výchovy. Šikana se objeví vždy v nějaké míře, ale myslím si, že je důležité ji podchytit hned od začátku a pracovat s ní,“ dodává. Škola má první i druhý stupeň, sportovní třídy a také učebny pro mentálně hendikepované děti. Na zhruba 500 žáků tu mají 23 asistentů pedagogů. „Jsme docela blízko jedné z vyloučených lokalit, takže těchto dětí je asi zhruba 15 procent. Pak tu máme děti, které jsou skutečně nemocné, tedy postižené, “ vyjmenovává Jelašičová. Zařízení ve školním roce 2017/2018 prošlo měřením společnosti Scio a v porovnání s dalšími 163 školami si vedlo velmi dobře. Se šikanou se tam setkalo 31,5 procenta žáků druhého stupně. Na ostatních školách byl přitom průměr 57 procent. Méně dětí ze sokolovské školy hlásilo také slovní a fyzické ubližování. Naopak o šest procent víc jich chodilo do školy rádo.
Pomáhají asistenti, učitelé i uklízečky
Ředitelka si ale nemyslí, že by škola dělala něco, co se výrazně vymyká. Mají tu například metodika prevence i psychologa. Jednu věc, která není úplně běžná, tu ale dělají. S dětmi je vždy ve třídě buď asistent, nebo učitel, a to i o přestávkách. „A je fajn, když je to asistent, protože pedagog je přece jen zaměřený, kdežto asistent sleduje takové to podhoubí, co se tam děje. Může v podstatě sledovat i to, co vy třeba při hodině nechytíte. Může pak třeba říct: ‚Anička je na tom nějak špatně, je smutná, něco se děje,‘“ vysvětluje Jelašičová. Škola se tak podle ní snaží zachytit šikanu už v jejích zárodcích.
„Ti lidé vidí, co se v těch třídách děje, to je jeden velký aspekt. A přiznám, že nebyl přijímán ze začátku nikterak kladně, ale dneska jsme si zvykli, a víme, že to nese svoje ovoce,“ podotýká ředitelka. Do systému škola zapojila také uklízečky. „Každou volnou přestávku, každou volnou chvilku děláme dozory, aby se děti na chodbách nepraly, nehonily a tak dále. Mě to baví, jinak bych tu nebyla,“ říká s úsměvem uklízečka Eva Hricková.
Celý článek najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/sikana-ve-skole-kybersikana-sokolov-minimalizace-sikany-hanspaulka-2019_1910021331_ako