Slovní hodnocení na konci roku? Efektivnější je pro žáky zpětná vazba hned v hodině

Datum publikace: 02. 07. 2022
Periodikum:
irozhlas.cz
Škola končí, prázdniny začínají. Rozdává se vysvědčení a na něm dobré i špatné známky. Jsou jedničky a pětky tím nejlepším způsobem, jak hodnotit, co kdo umí a jak se kdo učí? Odpovídá učitel Pavel Bobek, který byl letos ve finále soutěže Global Teacher Prize 2022.

Pamatujete si na roky a na doby, kdy jste si sám šel pro vysvědčení?
Ano, pamatuji. A vybavuji si to jako takový slavnostní významný okamžik spojený s určitým napětím, taky trochu smíšenými pocity, protože samozřejmě občas se dostavila radost, jindy i nějaké zklamání. Já si myslím, že ten význam, ta závažnost nebo až jako posvátnost této situace má určitě něco do sebe, ale neměla by se tam konat příliš velká překvapení, protože pokud to tak je, tak to znamená, že nějakým způsobem byla zanedbána komunikace o tom výkonu, o těch dovednostech v průběhu školního roku.

Takže by děti měly vědět dopředu, co na tom vysvědčení uvidí.
Měli by mít nějakou dobrou představu. Takto to nazvu.

Vy učíte na základní škole Solidarita v Praze. V jakém psychickém rozpoložení žáci chodí pro vysvědčení ve třídě? Vy jste mluvil o tom, že to je určitá tedy celebrace, ale je to také nervozita, tam hraje určitou roli. Bývají třeba z toho až jako vyděšení, vystrašení, byť třeba vědí, co na tom vysvědčení bude, jak jsme o tom mluvili?
Já učím hlavně na prvním stupni, kde děti už tuší, že se nebudou dít žádné extrémní karamboly.

Celý článek najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/vinohradska-12-ucitel-hodnoceni-zpetna-vazba_2206300600_pj

třída a učitel