Školy pro handicapované děti u nás fungují už 150 let. Pokusy i zvláštní přístup?

Datum publikace: 04. 03. 2019
Periodikum:
zpravy.iDNES.cz
V roce 1869 byly položeny základy dnešního speciální školství pro tělesně a mentálně postižené děti. Letos od vyhlášení tohoto v mnoha ohledech revolučního zákona uplyne 150 let. Co se za tu dobu událo?

Na začátku června 1929 se učitel Antonín Kessl vydal na čtrnáctidenní studijní cestu do Švýcarska. Ve škole dostal dovolenou a na cestu obdržel od tehdejšího ministerstva školství a národní osvěty dotaci ve výši dvou tisíc korun československých. Kromě neděle 10. června, kdy odpočíval v Lucernu a okolí, pilně pracoval. Během své cesty si prohlédl celkem třináct ústavů, kde se vzdělávaly handicapované děti.

V poznámkách, které si přivezl ze své studijní cesty, si všímá například toho, zda jsou školy částečně financovány z výrobků svých chovanců, jak je připravují pro budoucí povolání, jak často umožňují návštěvy rodičům nebo jak své chovance trestají. Poznatky z jeho cesty byly cenné pro rychle se rozvíjející systém pomocného školství v tehdejším Československu. To už v té době mělo za sebou poměrně dlouhou historii. Základy dnešního speciálního školství , o kterém se nedávno tak bouřlivě diskutovalo v souvislostí s inkluzí, však byly položeny mnohem dříve.

Takzvaným Hasnerovým školským zákonem z roku 1869. Tehdejší školský zákon nařídil, aby zemské sněmy v tehdejším Rakousku-Uhersku zakládaly (a také financovaly) školy pro tělesně a mentálně postižené děti a výchovné ústavy pro "mravně zpustlou mládež". Letos od vyhlášení tohoto v mnoha ohledech revolučního zákona uplyne 150 let.

Celý článek najdete zde:

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/handicap-zvlastni-skoly-pristup-jedlickuv-ustav-deti.A190226_214554_domaci_lesa