Šéfka asociace streetworkerů: Děti přestávají chodit do školy i kvůli chudobě. Pomohli by sociální pedagogové

Datum publikace: 15. 12. 2021
Periodikum:
irozhlas.cz
Pomáhají dětem především ze sociálně znevýhodněných rodin a žákům ohroženým školním neúspěchem. Postavení sociálních pedagogů ve školském systému měla upevnit novela zákona o pedagogických pracovnících. Tu ale v srpnu poslanci odmítli. Školám tak na jejich financování chybí prostředky, říká ředitelka České asociace streetwork Martina Zikmundová.

V čem je největší přínos sociálních pedagogů pro školy?
Myslím si, že ten potenciál sociálního pedagoga je ještě jinde než třeba u školního psychologa. Přece jenom ta zkušenost z práce se skupinou a s atmosférou ve škole a vůbec se vztahy je jiná.

Zároveň školních psychologů je samozřejmě nedostatek. Psychologie je takové exkluzivní povolání. A psychologů nemáme dost. Myslím si, že pokud by se podařilo sociálního pedagoga zařadit do zákona o pedagogických pracovnících, bylo by to výrazné posílení té kompetence pedagogicko-psychologické, sociální pedagogiky a mohlo by to celou situaci zásadně zlepšit a posílit kompetence škol.

Jak by měl sociální pedagog fungovat?
To by samozřejmě ještě záleželo na tom, jak by to bylo popsáno v zákoně. Ale v zásadě kompetence sociálního pedagoga jsou od individuální práce se žákem, přes práci se školním kolektivem a se školou jako takovou. Může být poradcem pro pedagogy v situacích týkajících se žáků, třídy a vztahů. A může být také partnerem pro rodiče. Konzultantem, poradcem v různých situacích...

Celý článek zde: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/socialni-pedagogove-rozhovor-psychologie-skolstvi-skoly_2112111647_dok

portrét děti

Související články: