Rodinný terapeut: Děti nepotřebují drahé věci, ale rodiče a jeho vzor

Datum publikace: 03. 11. 2021
Periodikum
vitalia.cz
Rodiče chtějí pro své děti to nejlepší, ale mýlí se v tom, co to je. „Utekl nám význam rodinné intimity, pohody a zájmu,“ říká lektor a terapeut Jiří Halda. Není snadné fungovat jako vzor a situaci rodičům komplikuje i model výchovy, který formoval je samotné.

„Uvidíš, až budeš mít vlastní děti!“ Věta, jež se rodičům vrací jako bumerang a otvírá celý nový vesmír otázek o tom, jak vychovávat své potomky. Jak se zhostit úlohy vzoru ve výchově? Jakým hlavním chybám se vyvarovat? Jakých zásad se držet? Jak vstupují do výchovy dítěte návyky, které formovaly jejich rodiče. Záchranné lano v této spleti otazníků podává lektor Jiří Halda, jenž se tématu výchovy dlouhodobě věnuje. 

Z vaší zkušenosti, co nejvíc trápí rodiče při výchově jejich dětí? Co jsou ty nejpalčivější problémy, s nimiž se potýkají?

Rodiče by dětem rádi dopřáli co nejhezčí dětství. Ale většinou to vyhodnotí jako stav, kdy dítě všechno má, nic se po něm nechce… A pak jsou zklamaní, že si ničeho neváží a nic mu není dost. V důsledku strachu z materiálního nedostatku jsme se slepě upnuli především na materiální dostatek a z toho nám „utekl“ význam rodinné intimity, pohody a zájmu. Dále rodiče příliš nezvládají dětský vzdor, sourozenecké vztahy a samozřejmě často neslučitelné představy o výchově.

Jaké chyby dělají dospělí v pozici vzoru pro své děti?

Klíčové pojmy pro výchovu jsou vlídnost, trpělivost, jednotnost a důslednost. Rodiče jsou často nervózní, nejistí a netrpěliví – to je to nejtěžší. A také se neumí příliš domluvit, domluvu dodržet a také dotáhnout do konce. Stejně jako hodně rodičů nechápe, že výchova probíhá pozorováním a nápodobou chování, tedy vzoru. Takže všechno, co dětem říkáme, že je správné, máme dělat, a to, co označujeme za nesprávné, nedělat.

Celý článek najdete zde: https://www.vitalia.cz/clanky/rodinny-terapeut-deti-nepotrebuji-drahe-veci-ale-rodice-a-jeho-vzor/

Související články:
Rodiče vedou dítě za ruku