- Domů
- O čem se mluví
- Projevy dítěte s ADHD může ovlivňovat kvalita ovzduší ve třídě
Projevy dítěte s ADHD může ovlivňovat kvalita ovzduší ve třídě
Datum publikace: 31. 08. 2018
Periodikum:
vitalia.cz
Začátek školy je určitou změnou pro všechny děti, ale pro ty, které se potýkají s diagnózou ADHD, ještě o to výraznější. Požadované nároky totiž někteří z nich zvládají jen obtížně. Faktorem, který na jejich fungování při výuce může mít podstatný vliv, je pak např. i kvalita ovzduší ve třídě, vysvětluje psycholožka Markéta Švamberk Šauerová.
Kdy je dítě "jen" nepozorné a kdy se jedná o ADHD?
Zdravé dítě nebývá nepozorné, respektive ne trvale. Nepozornost se může projevit v důsledku přetížení nebo v emocionálně vypjatých situacích. Pokud je ale stav setrvalý a dítě se nemůže soustředit na činnost dlouhodobě, má obtíže plnit "úkoly", zapomíná nebo se mu nedaří dokončit práci, pak lze uvažovat o projevech ADHD a je vhodné se poradit s odborníkem.
Kolik dětí v ČR má diagnózu ADHD? Jak se tato čísla vyvíjejí u nás, případně ve světě?
Podle Asociace dětské a dorostové psychiatrie trpí syndromem ADHD čtyři až šest procent dětské populace. Podle statistik ministerstvaškolství bylo vedeno za rok 2016 0,9 procenta žáků s ADHD, před deseti lety jich bylo evidováno jen čtvrt procenta ze všech žáků ZŠ. Jak je z tohoto statistického přehledu vidět, počet dětí s touto diagnózou narůstá. Zahraniční autoři uvádějí i vyšší výskyt – např. Train ve svých publikacích uvádí až devatenáct procent. Goetz s odvoláním na výsledky statistik v ostatních evropských zemích udává počet kolem osmi procent.
Je situace u nás něčím specifická?
Ano, a to působením dvou základních vlivů. Jedním je velmi precizní psychologická poradenská péče a snaha "nevydávat diagnózy jako na běžicím pásu". Novým trendem je i posílení pravomocí školy při péči o děti se slabými projevy obtíží. Dalším specifikem je určitý typ chování českých rodičů. Český rodič chce přesné údaje – zkuste se maminek zeptat, jak jejich dítě voní, mnohé dotaz zaskočí. Ale na otázku, kolik už umí slov, vám odpoví bez zaváhání.
Máme před sebou nový školní rok. Potřebují děti s ADHD speciální přístup?
Do jisté míry ano. Nezbytná je častější spolupráce se školou, konzultace s lékaři, psychologem a přiměřené množství aktivit. Jinak stačí dodržovat správný režim dítěte jako u běžné populace a doporučení vázaná na specifické problémy konkrétního dítěte.
Problémy podle nedávného výzkumu souvisejí často s nevyhovujícím prostředím. V čem spočívá a jaký má vliv na děti, případně na vyučující?
Je pravda, že kvalita prostředí, zejména kvalita ovzduší ve třídách, má zásadní vliv na míru projevů problémů souvisejících s ADHD. Jde zejména o rychlejší nástup únavy a výraznější projevy hyperaktivity. Zvýšená koncentrace oxidu uhličitého, který vzniká při vydechování, má negativní vliv také na ostatní žáky bez ADHD i na vyučující. Čím vyšší je koncentrace, tím hůře mozek pracuje. Hůře se soustředíme, cítíme se unavení, bolí nás hlava. Přitom práce ve škole je pro žáky i pro učitele velmi náročná. Je tedy velmi důležité, aby se ve školách na kvalitu ovzduší kladl důraz. Projekty související s měřením kvality ovzduší lze považovat za jedny z důležitých forem prevence působení stresu během vyučování.
Celý rozhovor najdete zde: https://www.vitalia.cz/clanky/dite-s-adhd-je-zlobive-ale-ne-nevychovane/