Podpora pro mimořádně nadané děti v Česku chybí

Datum publikace: 20. 05. 2019
Periodikum:
idnes.cz
Nadané děti, které se dostanou k psycholožce Šárce Portešové, obvykle ještě na prvním stupni vystřídají tři nebo čtyři školy. To protože jejich rodiče řeší stejný problém, na jaký narážejí i otcové a matky dětí handicapovaných. Ne v každé škole se dokážou o jejich malého génia postarat. 

"Bývají to časní čtenáři, kteří ve škole první roky doslova proseděli, když se jejich spolužáci učili, co oni už dávno uměli," vysvětluje psycholožka. Z nudícího se nadaného dítěte se pak často stane průměrný žák. "Rodiče k nám s těmito dětmi často chodí s tím, že vyrušují ve vyučování, zlobí, škola je nebaví a oni ani jejich učitelé moc nevědí, co s nimi dělat. Právě včera tady u nás byla maminka s dítětem, které chodí do malotřídky, kde se učí stejné věci jako ostatní, což ho nebaví, a nic navíc nedostává," říká Miriam Janyšková z nadačního fondu Qiido, který provozuje i poradnu pro nadané děti. O to náročnější pro všechny je, když dítě není výjimečné jen vysokým IQ. "Jsou extrémně nadané děti, které mají k nadání nějaký dílčí handicap. Nevím, čím to je, ale v poslední době je jich více," říká Portešová. "Upozorňujeme na to dlouhodobě. V praxi se vše dominantně točí kolem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami," přitakává náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Aby se situace změnila, bylo by potřeba v první řadě pohnout s učiteli. Ti podle expertů musí mít zájem nadané děti vůbec vyhledat, brát to jako důležité, a ne jako formalitu, která se vyplňuje do hlášení pro školní inspekci. A pak by se také musely nadané děti přestat zaměňovat s takzvaně šikovnými dětmi, které se hlásí, nosí úkoly a chtějí mít samé jedničky. Odborníci zároveň konstatují, že by pomohlo, kdyby stát dal školám jasně najevo, že to s podporou nadaných dětí myslí vážně. Podporu jim ostatně ministerstvo školství slibovalo při startu inkluze, která nemluví o dětech handicapovaných, ale o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. A mezi ně patří i děti, které své spolužáky v některých předmětech předbíhají i o několik ročníků. Jenže podle Miriam Janyškové v tomto ohledu stát promeškal obrovskou příležitost. "Podpůrná opatření, tak jak byla v roce 2016 nastavena, mohla nadaným dětem pomoci, ale nestalo se to," říká. Stačí se podle ní podívat na rozpočet inkluze. Místo čtvrtiny prostředků šel na nadané děti jen zlomek.

Celý článek najdete zde: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/stat-nepodporuje-nadane-deti-inkluze-skola-inteligence-vysoke-iq.A190518_155312_domaci_fort?