Nepít je normální. Nová kampaň upozorňuje na rizika konzumace alkoholu

Datum publikace: 24. 10. 2019
Periodikum:
casopisczechindustry.cz
Nadměrná konzumace alkoholu je u nás častá, ochota přiznat si problém je však malá. Čísla mluví jasně. Mezi dospělými spadá 900 tisíc lidí do kategorie rizikového pití, přičemž 600 tisíc z nich konzumuje alkohol denně a z toho 100 tisíc nadměrně.

Upozornit na rizika a škodlivost pití alkoholu

To je cílem kampaně Nepít je normální a televizních spotů z dílny České televize, které připravil Úřad vlády s Ministerstvem zdravotnictví ve spolupráci s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Spoty jsou tři. Jeden upozorňuje na rizika pití u těhotných žen, druhý u dospělých obecně a třetí u dětí. To je nejrizikovější skupina. České děti začínají s alkoholem už ve 12 letech. Přestože je v české společnosti normální pít, kampaň hashtagem #nepitjenormalni říká prostou pravdu, že zdravé a normální je vlastně nepít. Nadměrná konzumace alkoholu je u nás častá, ochota přiznat si problém je však malá. Čísla mluví jasně. Mezi dospělými spadá 900 tisíc lidí do kategorie rizikového pití, přičemž 600 tisíc z nich konzumuje alkohol denně a z toho 100 tisíc nadměrně.

„Alkohol v Česku představuje určitou tradici. Kultura pití je u nás dlouhá a alkohol je dostupný. Dokonce i studenti pravidelně do průzkumů uvádějí, že nemají problém si alkohol opatřit i bez občanky. Regulace je prakticky nulová. Alkohol je ve srovnání s vyspělými zeměmi pořád i poměrně levný. Naše země je navíc takovým alkoholovým turistickým rájem. Pít v Česku je prostě normální. A přitom brát drogy jako normální nevnímáme, a alkohol drogou je,“ říká ministr zdravotnictví Adam Vojtěch s tím, že celospolečenské náklady spojené s nadměrnou konzumací alkoholických nápojů dosahují 59 miliard ročně a vybrané spotřební daně pokryjí pouze desetinu.

„Spotřeba alkoholu v České republice je 11,7 litru čistého lihu na osobu za rok, a tím v Evropě zaujímáme druhé místo spolu s Francií. Reklama na alkoholické nápoje často podprahově zobrazuje alkohol jako běžný prostředek k relaxaci, uvolnění, co už neuvádí v jakékoliv podobě varování, že se jedná o produkt se závislostním potenciálem, jehož užívání má rizika. A právě na ta chceme novou kampaní upozornit,“ uvádí Jarmila Vedralová, národní koordinátorka pro protidrogovou politiku, jejíž odbor na Úřadu vlády je iniciátorem vzniku kampaně. Jednotlivé spoty odkazují na tel. linku 800 350 000, což je národní linka pro odvykání, která poskytuje návaznou pomoc pro všechny, kdo mají pocit, že oni sami či jejich blízcí už začínají mít s pitím problém. „Nechceme nikomu nic zakazovat a říkat, jak má žít. Ukazujeme jen běžné okolnosti, které vedou k rizikové konzumaci alkoholu a uvádíme fakta, jež nelze opomínat. Následné chování je už ale na zodpovědnosti každého,“ doplňuje Jarmila Vedralová.

Celý článek najdete zde: https://www.casopisczechindustry.cz/products/nepit-je-normalni-nova-kampan-upozornuje-na-rizika-konzumace-alkoholu/