Nememorovat barvičky a zvířátka. Cizí jazyk by se děti měly učit podobně jako mateřský – poslechem

Datum publikace: 26. 08. 2021
Periodikum:
wave.rozhlas.cz
Děti by se na cizí jazyk měly ladit, jako to dělají u své mateřštiny. Tu dítě první rok, dva a někdy i tři jen poslouchá. Když důvěrně zná její intonaci a rytmus, teprve se zabývá slovíčky. „Když dítě ve svém mateřském jazyce poprvé promluví, už toho vlastně strašně moc umí,“ říká psycholingvistka a vedoucí laboratoře Speakin Lab Kateřina Chládková.

Osvojování mateřštiny začíná podle Kateřiny Chládkové zhruba v 28. týdnu těhotenství. Plod slyší, jak zní řeč matky i blízkého okolí a dokáže se z její melodie a intonace učit. „Každý jazyk má jiný rytmus. Dítě, které je nošeno v českém prostředí, vnímá jako svoji mateřštinu češtinu,“ říká psycholingvistka. Co se ale v břiše tedy přesně děje? „Plod zvuky pozorně poslouchá a vypočítává, co slyší často a co zřídka. Podle toho se učí, jaké zvuky v řeči hrají roli a jaké jsou míň důležité. Už pár měsíců po narození je zřejmě schopné soustředit se i na jednotlivé slabiky nebo hlásky,“ popisuje Chládková. Podobně by podle ní mělo probíhat osvojování i dalších, cizích, jazyků. „Zásadní je přirozená interakce, běžný hovor s někým, pro koho je daný jazyk přirozený, nejlíp s rodilým mluvčím. V Česku bohužel přijde do třídy učitel, který je Čech, a začne děti učit memorovat barvičky a zvířátka,“ dodává.

Celý rozhovor najdete zde: https://wave.rozhlas.cz/nememorovat-barvicky-a-zviratka-cizi-jazyk-se-deti-mely-ucit-podobne-jako-8538965

Děti si hrají