Kolektiv naše děti často nezvládnou, říká ředitel jediné autistické školy

Datum publikace: 22. 05. 2018
Periodikum:
idnes.cz
Jedinou školou u nás, která se specializuje na výuku autistických dětí, najdete v Brně. Její ředitel Tomáš Musil je přesvědčen, že ne všechny děti s autismem patří do inkluzivního vzdělávání a své názory dokládá v rozhovoru dlouholetými zkušenostmi.

Čím to, že dětí trpících autismem tak přibývá?

Dřív nebyla dostatečná diagnostika, neznal se ten problém. Často to byly nevychované děti s poruchou chování. Až kolem roku 2000 vypsalo ministerstvo školství projekt, v němž do každého kraje jmenovalo koordinátora, který měl zjistit, jaká je s autisty situace. Jihomoravská koordinátorka Zuzana Žampachová navrhla, že by bylo potřeba autisty začít vzdělávat, a začala se hledat vhodná škola.

Vy asi inkluzi moc nepodporujete, že?

Někdy nás označují za diskriminační. A nejen nás, ale i jiné speciální školy. To je nesmysl. Myslím, že rodiče by měli mít možnost se rozhodnout a zvolit si, kam jejich dítě půjde. Jsou děti, a zvláště u některých autistů to platí, u nichž prostě inkluze nejde. Naši žáci mají problém být ve větším kolektivu. Jsou to děti, které mají autismus v kombinaci s mentálním postižením. Ať už lehčím, nebo těžším. Do budoucna bychom chtěli otevřít i třídu pro děti s autismem bez mentálního postižení. Letos jsem řešil nespočet telefonátů z běžných základek, jestli nemáme místo, protože oni je tam nezvládají. Když se autistické dítě dostane do stresu, vyvolá to u něj agresivitu, afekt. A víte, co je zajímavé? V daleko větší míře trpí autismem kluci než holky.

Má to nějaké vysvětlení?

Bohužel, obecně se toho totiž o příčinách autismu příliš neví. Vzpomněl jsem si na to proto, že jsme tu měli jednoho hocha, který měl velký problém, když kolegyně přišla ve sportovních legínách. Začal na ni křičet, co si to dovoluje. Otevřel okno, jednou nohou si stoupl na parapet a chtěl skočit. Prý kvůli tomu, aby kolegyni zavřeli, že si dovolila vzít legíny. Takže jsme pro něj vyčlenili místnost v přízemí, odkud by nevadilo, kdyby vyskočil do trávy. V kapse měl kolega bezdrátový zvonek. Když začal žák vyvádět, zazvonil na nás a přiběhli jsme mu na pomoc. A dokážete si představit, jak by takové dítě mělo fungovat v kolektivu dětí běžné základky?

Celý článek najdete na: https://brno.idnes.cz/autisticka-skola-brno-tomas-musil-autisticke-deti-inkluze-pao-/brno-zpravy.aspx?c=A180518_402169_brno-zpravy_dh

další zprávy z médií