Když dětem bereme pohyb, hůř se učí a jsou míň spokojené, říká autor projektu Jděte ven!

Datum publikace: 03. 02. 2021
Periodikum:
wave.rozhlas.cz
„Děti se venku hýbou víc a líp než kdekoli jinde. V přírodě jsou pozornější a líp se učí, navíc si budují vztah k přírodě,“ říká ředitel vzdělávací organizace Tereza Petr Daniš. Ta se svým projektem Jděte ven! pomáhá školám i rodičům přenášet ven výuku i co nejvíc společného volného času.

 

Obrázek
Chlapec sedí na hradbě

„V českých školách se bohužel pořád ještě nesmí běhat o přestávkách. Výzkumy přitom ukazují, že když mají děti pohyb, líp se učí a jsou se školou spokojenější. Když dětem pohyb bereme, musí se to někde odrazit,“ říká Daniš. Při svobodné hře venku se podle něj rodí samostatnost a kreativita. „V momentech, kdy dítě zkouší, má k dispozici neomezené množství materiálu, vyjednává a mýlí se. V tu chvíli tříbí ty dovednosti, kterých si dnešní společnost strašně moc cení a které se naučit ve škole moc nejdou,“ dodává.

Školy podle Daniše potřebují nejčastěji jen ujištění, že učit venku jde, že existují učitelé, kteří to zkoušejí a jsou s tím spokojení. Zájem o výuku venku podle něj pořád roste. Uplynulý rok postrčil v nebývalé míře v pobytu venku taky rodiče. „O naše materiály se od března, kdy byl první lockdown a zavřely se školy, skoro zdvojnásobil mezi rodiči zájem,“ říká Daniš. Rodiče mají podle něj někdy obavu, že nebudou vědět, co s dětmi venku dělat. „Mnohdy stačí hru s dětmi jen rozehrát, nejlepší jsou pro ně ale ty, které si vymyslí samy,“ doplňuje.

Venkovní výzvy pro jednotlivá roční období, návod, jak si vést deník do divočiny, nebo tipy pro školy i rodiny najdete na webu projektu Jděte ven!.

„Když se před přírodou zavřeme doma, začneme blbnout,“ říká Petr Daniš. Co je to svobodná hra a vadí některým rodičům výuka pod širým nebem? Poslechněte si Houpačky.

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde: https://wave.rozhlas.cz/kdyz-detem-bereme-pohyb-hur-se-uci-a-jsou-min-spokojene-rika-autor-projektu-8408195

Chlapec sedí na hradbě