- Domů
- O čem se mluví
- Každý druhý deváťák potřebuje doučování. Co je v českých školách špatně?
Každý druhý deváťák potřebuje doučování. Co je v českých školách špatně?
Datum publikace: 28. 05. 2021
Periodikum:
wave.rozhlas.cz
V Česku chodí podle nejnovějšího průzkumu na doučování polovina deváťáků a 41 % maturantů. Nejvíc se doučuje čeština a matematika. „Známky jsou klišé, ale školy s nimi počítají,“ říká pedagog Matěj Rašovský, který byl hostem Houpaček.
„Ve skandinávských zemích stínové vzdělávání prakticky neexistuje, individuálním potřebám žáků dokážou vyjít vstříc v rámci školy. U nás ty příležitosti nejsou rovné a máme rozhodně co zlepšovat,“ říká Vít Šťastný, hlavní řešitel nového výzkumu o stínovém vzdělávání. Jeho tým z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání zkoumal, jaký dopad mají volnočasové vzdělávací aktivity i doučování na školní život. Podle průzkumu ovlivňuje vzdělávání „ve stínu“ kvalitu výuky ve školách a naopak. Rodiče za něj někdy nechtějí platit, jindy zase k doučování děti nutí. „Osmdesát procent mých žáků cítí motivaci a ví, co od doučování chce a proč na něj chodí. Je důležité, aby tam samo dítě chtělo být a chtělo z toho čerpat a něco získat,“ říká Rašovský, který doučuje matematiku.
Celý rozhovor si můžete poslechnout zde: https://wave.rozhlas.cz/kazdy-druhy-devatak-potrebuje-doucovani-co-je-v-ceskych-skolach-spatne-8489148