Jak přistupovat ve škole k dítěti s mentálním postižením

Datum publikace: 02. 05. 2012
Periodikum:
doktorka.cz
Dítě s mentálním postižením může mít problémy s komunikací, pozorností, schopností soustředit se, myšlením, pamětí, hrubou a jemnou motorikou, hyperaktivitou, snadnou unavitelností, úzkostí, fobií aj.

Jak a za pomocí jakých metod a zásad můžeme zmíněným problémům čelit? Uvedeme alespoň ty nejdůležitější:

Jasné a jednoduché pokyny - při zadávání úkolů musíme dbát, aby dítě pochopilo, co se po něm chce. Pokyny proto musí být jednoduché, jasné, podané dětem srozumitelným jazykem. Vyplatí se ověřit si pomocí jednoduchých otázek, zda dítě zadání porozumělo.

Motivace k učení může být pozitivní i negativní. Negativní motivace, jako strach ze špatné známky, zákaz oblíbené činnosti, zklamání maminky apod., není pro dítě s MP příliš vhodná. Naopak vhodné a žádoucí je motivovat dítě pozitivně.

Pozitivní motivace má celou řadu podob. Může to být pochvala, pohlazení, nějaký typ odměny - barevné kolečko, obrázek, sladkost, odměnou může být také oblíbená činnost (procházka, nějaká hra, kreslení, práce na počítači) nebo se mohou zapojit emoce (když budeš hezky pracovat, uděláš mi radost). Při odměňování je třeba mít vždy předem jasně daná pravidla, za co, jak často a jakou odměnu může dítě získat.

Celé znění článku najdete na https://zdravi.doktorka.cz/rodina-deti/jak-pristupovat-ve-skole-k-diteti-s-mentalnim-postizenim-mp

dívka s melounem