Inkluze po česku - všechny děti pohromadě. Podstata je však jinde

Datum publikace: 29. 08. 2019
Periodikum:
denik.cz
Žák přijde do školy, učitel zjistí, že danou látku zvládá, a řekne mu, co má dělat dál, s tím, že kdyby něco potřeboval, může za ním přijít. Když dobře pracuje a učí se, není potřeba, aby u něj učitel stál. Svou pozornost zaměří na jiného žáka, který hůř chápe, a je potřeba, aby mu něco vysvětlil. Tak vypadá modelový příklad individuálního přístupu v rámci inkluze.

"Inkluzivní vzdělávání je myšlenka, určitá idea, která se podle mého soudu nedá zpochybnit. Protože i ve společnosti žijeme všichni spolu. Nekoukáte na to, jestli jsem postižený, prostě sem patřím. Vzdělání ale bylo postaveno tak, že když se nepřizpůsobíte tomu, co škola požaduje, patříte jinam, kde se vám budou věnovat speciálně,“ říká dětský psycholog Václav Mertin.

Odpovědnost je na učiteli či družináři

„V současné situaci mají rodiče postiženého dítěte (a nezáleží na tom, jestli má Downův syndrom, autismus, ADHD, či sluchové postižení) právo požadovat umístění do školy i školní družiny bez asistenta pedagoga i osobního asistenta, když jim ho pedagogicko-psychologická poradna nepřidělí nebo na něj škola nedostane peníze od úřadu. To je naše česká inkluze. Je pak jen na učiteli či družináři, jak si s tím poradí, zodpovědnost je přehozena na ně,“ dodává k naplňování myšlenky inkluze v praxi nejmenovaná družinářka.

Celý článek najdete zde: https://brnensky.denik.cz/zpravy-z-ceska/inkluze-po-cesku-vsechny-deti-pohromade-podstata-je-vsak-jinde-20200820.html