Hry a aplikace pro malé děti jsou plné reklamy. Rodiče rizika podceňují

Datum publikace: 31. 10. 2018
Periodikum:
ct24.ceskatelevize.cz
Nová studie odborníků z Michiganské univerzity poukázala na skutečnost, že mobilní hry a aplikace pro děti předškolního věku jsou zahlcené reklamou. Ta se v nejvyšší míře objevuje u bezplatných verzí, ale výjimkou nejsou ani ty placené. Některé z reklam navíc záměrné cílí na dětskou nezralost a nevědomost.

Videoher i vzdělávacích aplikací pro děti na mobilních zařízeních rychle přibývá. Rodiče si ale jen málo uvědomují, jak často jsou v tomto prostředí děti pod vlivem nejrůznější reklamy. Podle nové studie, která se zaměřila na analýzu nejpoužívanějších dětských aplikací, obsahuje reklamy v různé podobě 95 procent programů určených pro děti ve věku do pěti let. Experti z Michiganské univerzity se ve své studii zaměřili na 135 nejčastěji stahovaných aplikací určených předškolním dětem a o výsledku informovali v odborném časopise Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Jde o vůbec první velkou práci na toto téma, protože trh s dětskými programy je příliš mladý a současně proměnlivý na to, aby ho zatím odborníci stačili podrobněji popsat.

Autoři studie konstatují, že hry velmi často přerušovala vyskakovací okna s reklamou, výzvy komerčních postaviček k zakoupení dalších herních rozšíření a také bannerové reklamy. Řada z nich byla zavádějících a mnohdy také zcela nepřiměřených k věku dítěte, pro něž byla aplikace oficiálně určená. "Protože malé děti dnes používají mobilní zařízení v průměru jednu hodinu denně, je důležité rozumět tomu, jak vystavení těmto komerčním reklamním podnětům ovlivňuje dětské zdraví a kognitivní schopnosti," uvedla hlavní autorka práce Jenny Radeskyová, která se specializuje na dětský vývoj. Její tým odhalil, že velké množství mobilní reklamy v aplikacích pro děti používá manipulativní a rušivé metody – doba, kterou děti reálně stráví s hrou, je tak mnohdy kratší než doba, po kterou děti sledují reklamu. "Naše práce ukazuje, že svět aplikací pro nejmladší děti je jako Divoký západ, se spoustou aplikací, které se víc soustředí na zisk než na dětský zážitek nebo užitek ze hry," tvrdí Radeskyová. Má to podle ní zásadní dopad na regulaci reklamy, etiku vývoje těchto her a také, a to zejména, na postoj rodičů vůči těmto aplikacím a to, jaké by měli dětem povolit stahovat a používat.

Vědci zkoumali rozdíly mezi aplikacemi, které jsou placené, a těmi, jež jsou ke stažení zdarma. U těch zdarma byly reklamy přítomné ve sto procentech programů, u těch placených jen v 88 procentech. A doba, jak často se reklamy dětem objevovaly, byla u obou typů programů podobná. Vědci také nenašli rozdíl v délce zobrazované reklamy u her odpočinkových a naučných. Vědci upozornili, že některé reklamy byly výjimečně zákeřné – a cílené přesně na slabiny dětského mozku. Objevují se v nich známé postavičky, které děti poznávají z různých seriálů nebo filmů; upozorňují malé hráče, že pokud si ve hře koupí nějaké doplňky, získají tak přístup k výhodnějším možnostem a hra se pro ně tak stane zábavnější.

Autoři studie varují, že mozek dětí do osmi let není schopen rozlišit mezi mediálním obsahem a reklamou v aplikaci. A také že většina regulací, které omezují reklamy pro děti v televizi, se prostředí mobilních aplikací netýká. "Komerční vliv může mít negativní dopad na dětskou hravost a kreativitu," upozorňuje Radeskyová. "Digitální reklamy jsou navíc mnohem lépe personalizované a cílené na konkrétní osobu. Jsou tak pevně propojené s interaktivními aplikacemi na mobilních herních zařízeních, že si děti mohou myslet, že se jedná přímo o součást takové hry."

Celý článek najdete zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/aplikace-pro-nejmensi-jsou-preplnene-reklamou-rodice-si-neuvedomuji-rizika-upozornuji-vedci-73130

děti s mobily